Trafikverket · Publicerad 16 feb

Vill du arbeta som samhällsutvecklare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. För oss är det viktigt med en gemensam kultur som präglas av våra värderingar: pålitliga, engagerade och modiga. Vi jobbar tillsammans mot vår vision: alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.

Arbetsuppgifter
I Trafikverket arbetar vi enligt förvaltningsmodellen PM3 och du kommer ingå i vårt förvaltningsobjekt Hantera information. Här arbetar vi med styrningsfrågorna kring informationshanteringen i Trafikverket på koncernnivå. Som specialist informationshantering är du med och driver förvaltning och utvecklingsarbeten inom området utifrån ett koncernperspektiv. Exempel på utvecklingsområden är informationshantering utan dokument, redovisning av information i processer samt att stärka kompetensen i Trafikverket generellt inom informationshanteringsområdet. Du ska utifrån tillgänglighetskrav och säkerhetsaspekter arbeta med utvecklingen av ovanstående områden utifrån ett helhetsperspektiv och i enlighet med de krav som ställs på myndigheter. Som specialist ingår det att implementera gemensamma arbetssätt i myndigheten och följa upp hur det fungerar för att säkerställa att de är ändamålsenliga.

Hos oss befinner du dig i en miljö som är i ständig förändring och därmed också under utveckling. Du ingår i vårt team med specialister inom informationshanteringsområdet där du förväntas bidra med dina kunskaper och erfarenheter för att utveckla oss mot en modern och effektiv myndighet.

Dina huvudarbetsuppgifter är att arbeta med övergripande informationsstyrning, i linje med Trafikverkets digitalisering, inbegripande framtagning och implementering av arbetssätt, regelverk, metadata, sök och klassificering av information samt uppföljning. Ditt ansvarsområde kommer vara klassificering, metadata och sök och här förväntas du ansvara för att driva utvecklingen framåt inom området. Exempel på arbetsuppgifter kan vara att skriva rutiner och regelverk, ta fram utbildningsmaterial samt delta i aktuella projekt.

Kvalifikationer
Vi söker dig som
  • har 160hp arkiv- och informationsvetenskap eller bibliotek- och informationsvetenskap alt. annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdigt.
  • har flerårig erfarenhet av arbete med informationsstyrning inom offentlig verksamhet eller annan verksamhet som vi bedömer som likvärdig
  • har goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift
Det är meriterande om du
  • har erfarenhet av digitalisering ur ett informationsstyrningsperspektiv
Som person
  • är du en lyhörd och serviceinriktad problemlösare med engagemang och driv. Vi ser att du kan samarbeta och kommunicera med både interna och externa kontakter samt att du kan nå resultat genom självständigt arbete. Du tycker om att prata inför större och mindre grupper och är pedagogisk i din kommunikation.
Ansökan
Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket.

Ansök senast
Din ansökan ska ha kommit in till Trafikverket senast den 2019-03-04

Upplysningar

Rekryterande chef Lars Näslund
0101242092

SACO Anna Islén
0101235541

ST Per Olof Hellbergs
0101235544

SEKO Tony Ridderstedt
0101257441
+ Läs mer om jobbet
Sista ansökningsdag
4 mars
Ort
Borlänge
Anställning
Tillsvidareanställd
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Underkategori
Arkiv & Bibliotek