Finance Recruitment · Publicerad 13 jan 2021

Senior Redovisningsekonom till växande Plantagen med ansvar för Logistik-koncernen

Plantagen är Nordens ledande trädgårdshandlare med en omsättning på över 4 mdr SEK. Verksamheter finns i Norge, Sverige och Finland med stor logistikverksamhet i Tyskland och Sverige. Totalt har Plantagen 144 butiker med ca. 2000 anställda och servicekontor till butiksrörelsen finns i Oslo, Konsgsvinger och Barkarby. Företagskulturen präglas av att skapa starka resultat tillsammans, en "can-do attitude" och att skapa värde för alla deras kunder, anställda och leverantörer varje dag.

Rollen som senior redovisningsekonom:

Ansvarig för redovisning och rapportering av Plantagen Logistik AB och även sammanhållande för Logistikkoncernen (som inkluderar en av distributionshubbar i Norge och Tyskland utöver Sverige). De använder det nyinstallerade systemet M3, varpå ett starkt intresse för system och processförbättringar är centralt. Rapportering sker enligt K3, men koncernen tillämpar IFRS på koncernnivå varpå flera IFRS-frågeställningar blir relevanta i vardagsarbetet (främst IFRS16). I Sverige sitter 3 bolagsekonomer och 2 Financial Controllers, Treasury Manager samt ett Business Control team. I Norge finns leverantörs- och kundreskontra samt koncernredovisningen för hela koncernen.

Plantagen Logistik AB omsätter cirka 1 mdr SEK. Den konsoliderade Plantagen Logistik-koncernen har verksamhet i Tyskland, Sverige och Norge och omsätter totalt 1,5 mdr SEK.

Plantagen Logistik ABs verksamhet innebär inköp av blommor och varor från Asien, Europa och Sverige och vidareförsäljning till butiker i Sverige, Norge och Finland. Det är en komplex verksamhet med stora flöden i olika valutor.

En del av dina arbetsuppgifter:
  • Övergripande styra och delta i arbetet med redovisningen av Plantagen Logistik AB
  • Huvudboksavstämning Plantagen Logistik AB
  • Löpande bokföring (ej kund – och leverantörsreskontra som sköts från norska SSC)
  • FX-frågor
  • Internationella betalningar - CFS
  • Anläggningsregister och avstämningsarbete
  • Momsrapportering
  • Intrastatrapportering och annan myndighetsrapportering i flera länder
  • Ansvarig för skattekonto
  • Lagerredovisning och koordinering av inventering på våra centrallager
  • Kontaktperson mot revisorer
  • Driva processförbättringar brett inom ekonomiområdet i samarbete med resten av teamet
  • Årsredovisning och inkomstskattedeklaration
Du samarbetar nära med både Koncernredovisning, Financial Control och Treasury. Då bolaget har genomfört en omorganisering av finansfunktionen så kan tjänsten komma att ändras beroende på personen som tillsätts.

Rapportering:

Rapportering sker till Manager Accounting & Financial Control

Profil:
  • Erfarenhet av redovisning och transaktionsintensiva redovisningsprocesser.
  • Erfarenhet och intresse inom moms- och skatteområdet
  • Systemintresse – och gärna erfarenhet av större ERP-system - helst M3 (eller annat större system)
  • Prestigelös och en god lagspelare
  • Bra kommunikationsförmåga och pedagogisk
  • Eget driv och proaktivitet
Utbildning:

Studier inom ekonomi på eftergymnasial nivå eller motsvarande

Start:

Önskvärd start så tidigt som möjligt, med hänsyn till eventuell uppsägningstid

Vad Plantagen erbjuder till dig:

En spännande och utvecklande tjänst med högt tempo inom redovisning på ett dynamiskt och transaktionsintensivt bolag i en bransch som ligger i tiden och visar starkt tillväxt.

Du ges stort ansvar och har stor möjlighet att påverka.

Denna rekrytering sköts exklusivt av Finance Recruitment som ansvarar för urvalsprocessen. Tveka inte med din ansökan då urval sker löpande. Anställningen sker direkt hos Plantagen med 6 månaders provanställning. Vid frågor kontakta ansvarig rekryteringskonsult Anna Kaaling, anna.kaaling@financerecruitment.se
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Finance Recruitment grundades 2014 av fyra seniora rekryteringskonsulter med en tanke - att bli det självklara valet vid rekryterings- och interimstillsättningar inom ekonomi, bank och finans i Stockholm. Genom att uteslutande arbeta med tjänster inom dessa områden kan vi kalla oss specialister vilket har medfört att vi fått våra kunders fulla förtroende.

Varje rekrytering är unik. För att kunna leverera bäst värde till våra kunder och kandidater har vi valt att dela upp vår organisation i tre olika specialistområden: Finance Recruitment Permanent, Finance Recruitment Interim och Talent Recruitment Permanent & Konsult.

Med marknadens starkaste nätverk och ett tydligt fokus inom vårt specialistområde har vi erfarenheten och kunskapen som krävs för att säkerställa att rätt kandidat tillsätts rätt uppdrag.
+ Läs mer om företaget
Sista ansökningsdag
28 feb 2021
Anställning
Tillsvidareanställd
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Yrkesområde
Ekonomi
Underkategori
Redovisningsekonom

Inga fler liknande jobb tillgängliga