Försvarsmakten · Publicerad 4 dec 2019

Om enheten
Vid HR Centrum finns Inköpsenheten som ansvarar för kommersiell verksamhet och består av fyra avdelningar; IT, Fast & AP, Ext R&T, Verk V&T. Till avdelningen Fast & AP söker vi en ny medarbetare. Avdelningen har sin verksamhet på orterna Boden, Karlskrona och Stockholm. Inköpsenheten realiserar de upphandlingar och affärer som behövs för att Försvarsmakten ska kunna bedriva verksamhet effektivt såväl strategiskt som operativt. Enheten arbetar utifrån kategoristyrt arbetssätt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som Inköpssamordnare kommer du arbeta med uppföljning, analys och förbättringsåtgärder kopplat till enhetens mål och nyckeltal, inom tilldelade kategorier. Uppföljningen omfattar även att inköpen följer lagar, bestämmelser och strategiska inriktningar. Arbetet bedrivs genom hela inköpsprocessen; från strategiskt till operativt inköp där Du driver förbättringsarbete i tätt samarbete med övriga kollegor inom gruppen. I detta ingår att kontinuerligt identifiera förbättringspotentialer, föreslå aktiviteter och effektivisera beställningsflödet. Du svarar för att rutinerna fungerar och riktlinjerna följs. Jobbet som inköpssamordnare innebär också att du har en kontinuerlig dialog med våra kunder inom Försvarsmakten och FMV i allmänna inköpsfrågor samt tar ett särskilt ansvar för att utbilda och stötta inom tilldelade kategorier. I det arbetet informerar och utbildar du om avtal, riktlinjer, instruktioner, beställningskanaler och inköpssystem.

I rollen som inköpssamordnare funktionsstyr Du tilldelade avropargrupper i Försvarsmakten, genom att bl.a. utfärda befogenheter, utbilda avropare och utarbetar verksamhetsregler. Utöver detta kan du också genomföra avrop, förnyade konkurrensutsättningar, mindre upphandlingar samt förvaltning av avtal. Inom förvaltning ska Du kontrollera att villkor i avtal efterlevs, följa upp avrop från avtalet, samt vara utpekad kontaktperson till den leverantör Försvarsmakten ingått avtal med.

Kvalifikationer
  • Högskoleutbildning motsvarande minst 120 poäng, med inriktning på inköp, ekonomi, logistik, juridik, alt. relevant kunskap och arbetserfarenhet förvärvad på annat sätt.
  • Goda kunskaper i MS Office (Powerpoint, Excel, Word).
  • God förmåga att uttala dig i tal och skrift, både på svenska och på engelska.
  • God förmåga att vårda och sköta kundrelationer.
  • Erfarenhet av avtalsuppföljning.
  • Erfarenhet av arbetsuppgifter inom inköp rörande kategori förplägnad och lokalvård.
Meriterande
  • Arbetat med operativt inköp och kunskaper inom LOU.
  • Arbete med SAP eller andra affärssystem.
  • Erfarenhet från statlig myndighet och gärna inom Försvarsområdet.
Personliga egenskaper
Du är en drivande person med gott omdöme som tycker om att arbeta i team. Du kan analysera, planera och strukturera ditt arbete. Det krävs att du är resultatinriktad, flexibel, uthållig och klarar av att arbeta med flera uppgifter samtidigt under tidspress. Att jobba som inköpssamordnare ställer krav på självständighet och integritet, men det krävs också vilja att hjälpa andra och leverera lösningar som leder till resultat. Du är lojal och har en positiv attityd i både med och motgångar.
Den samordnande rollen med många kontakter gör att vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och att du kompletterar de andra i gruppen.

Förfrågningar angående befattningen kan göras till:
Chef Service/Inköpsenheten/Fast & AP: Urban Bengtsson, tfn 070-284 77 00,
Kategoriledare Service/Inköpsenheten/Fast & AP, Karlskrona: Mats Borg, tfn 072-187 71 69.

Fackliga företrädare
SACO - Camilla Robertsson,
SEKO - Lise-Lotte Larsson,
OFR/ - Pia Almström,
OFR/O - Arne Nilsson,
Samtliga nås på telefon 08-788 75 00.

Övrigt
Tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.
Arbetsort: Karlskrona.

Välkommen med din ansökan senast 2019-12-15. Din ansökan skall innehålla CV samt ett ansökningsbrev. I ansökningsbrevet vill vi att du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.

Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:

Försvarsmakten HR Centrum är en service- och supportfunktion som har ansvar över Försvarsmaktens gemensamma förvaltning och stödverksamhet inom service, administration och HR. Vi är cirka 680 medarbetare med verksamhet i 26 orter runt om i landet.

Varje dag och varje timme gör Försvarsmaktens medarbetare insatser som påverkar andra människors liv, både i stort och smått, och både på hemmaplan och runt om i världen.

I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.

Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Sista ansökningsdag
15 dec 2019
Anställning
Tillsvidareanställd
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1

Inga fler liknande jobb tillgängliga