Arbetsmarknads- och socialförvaltningen · Publicerad 9 sept 2019

Som utredande socialsekreterare inom Barn och familj arbetar du med barn i åldern 012 år. Ditt huvudsakliga uppdrag är att utreda barnets situation, göra bedömningar enligt SoL och LVU samt att genomföra uppföljningar enligt BBIC (Barnets behov i centrum). I utrednings- och uppföljningsarbetet ingår samverkan med barnets nätverk, till exempel förskola och skola, hälso- och sjukvård, BUP, polis och andra myndigheter samt att kunna motivera och stimulera enskilda individer och familjer till förändring. I ditt uppdrag ingår även att medverka i det systematiska kvalitetsarbetet på arbetsplatsen.

Arbetet innebär ett kvalificerat utrednings- och uppföljningsarbete, som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet och innebär stor variation och omväxling. Inom enheten värdesätter vi barn och föräldrars synpunkter och åsikter och vi arbetar för att barn och ungdomar ska vara delaktiga i sina utredningar och uppföljningar.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen samt ett genuint intresse av att arbeta med målgruppen barn och familj. Tjänsten ställer krav på tidigare erfarenhet av socialt arbete, och vi ser gärna att du har flerårig erfarenhet av socialt arbete efter din examen, tidigare erfarenhet av arbete rörande barn och unga samt utredningsarbete och myndighetsutövning enligt SoL och LVU. Om du dessutom besitter kunskap om eller har erfarenhet av BBIC, MI eller Procapita kommer det att underlätta ditt arbete.

Som person ser vi att du som söker är trygg, stabil och har god förmåga till självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och har en god förmåga att skilja på det personliga och professionella. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. I arbetet kommer du att träffa på människor med olika erfarenheter och historia, det är därför viktigt att du är lyhörd och kan lyssna in personen du möter för att skapa god kontakt.

I rollen som socialsekreterare är det även viktigt att du är flexibel i ditt arbete och har lätt för att förhålla dig till ändrade omständigheter och anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål. Du är samtidigt självgående och har förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.

Då arbetet innebär mycket kommunikation och dokumentation, är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som skrift. Körkort är önskvärt men inget krav.

I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper. Det är en fördel om du har möjlighet att börja omgående.

Vi kommer att påbörja urvalsarbetet under ansökningstiden och intervjuer är planerade den 25/9 och 2/10. Vid anställningsintervju vill vi att du visar examensbevis från socionomutbildning samt tar med kontaktuppgifter till två referenter. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna registerutdrag ur belastningsregister. Sökande som inte lämnat eller uppvisat giltigt registerutdrag kommer inte anställas.

Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande.

Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693. Frågor gällande rekryteringsprocessen besvaras av HR-konsult Lina Rönningberg, 0708-29 38 58, och frågor som gäller den specifika tjänsten besvaras av rekryterande sektionschef.
+ Läs mer om jobbet
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Socialtjänst Innerstadens Enheten Barn och familj består av ett 80-tal medarbetare fördelat på fyra sektioner; tre utredningssektioner och familjehemsvården. Vi arbetar ständigt för att för att skapa en stabil verksamhet med bra förutsättningar och en god arbetsmiljö. Vi eftersträvar en arbetsplats med god stämning, skratt, utmaningar, nära ledarskap, och stöttande kollegor - sådant som ger positiv energi på jobbet.

Som anställd hos oss erbjuds du introduktion, intern och extern handledning, metodutveckling, lokalt metodstöd i MI och seniorhandläggare som hjälper dig att komma in i arbetet i praktiken. Enheten har en hög ledartäthet och stöd finns alltid att tillgå från förste socialsekreterare. Vi erbjuder även friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid.

Våra lokaler ligger på Bergsgatan, nära Södervärn och Triangeln med utmärkta pendlingsmöjligheter och nära Möllevångstorget med ett stort utbud av affärer och restauranger.
+ Läs mer om företaget

Inga fler liknande jobb tillgängliga