Malmö stad Arbetsmarknads- och socialförvaltningen · Publicerad 11 apr 2019

Familjecentralen Sesam är en mötesplats för föräldrar och barn där barnhälsovård, socialtjänst och öppen förskola är samlokaliserade och bedriver sina verksamheter samtidigt. Målgruppen för familjecentralen är stadsområdets barn i åldern 0-6 år och deras föräldrar. Familjecentralen ska främja god hälsa hos barn och föräldrar genom att erbjuda lättillgängligt stöd, stärka det sociala nätverket runt barn och föräldrar, vara ett kunskaps- och informationscentrum, skapa arbetsformer där föräldrar och barn är delaktiga samt utveckla ett gott bemötande och erbjuda god service. Familjecentralen ska vara den självklara mötesplatsen för föräldrar att söka hjälp och stöd på, och en väg till hjälp på rätt nivå för familjen. Insatserna för barnet tar sin utgångspunkt i hela familjen och deras livsvillkor genom ett familjecentrerat arbetssätt och ett hälsofrämjande perspektiv. Styrkor och frisk- och skyddsfaktorer lyfts fram och tas tillvara. Riktad gruppverksamhet/-utbildningar förekommer. Arbetssättet förutsätter att verksamheterna samverkar utifrån ett barn- och familjeperspektiv. Målet är att stärka familjen och därmed förbättra villkoren för barnet och alltid sätta barnets bästa främst. Huvudsakliga arbetsuppgifter: - Samverkan med Sesams övriga personal i individuella möten med besökare, på BVC och på Öppna Förskolan - Förmedla samhällsinformation och hänvisning till rätt form av stöd för enskilda och grupper - Arbeta förebyggande och uppsökande - Bedriva rådgivande, klargörande och stödjande samtal - Bedriva motivationsarbete - Tidigt upptäcka utsatta barns behov för att så tidigt som möjligt kunna erbjuda barn och föräldrar olika former av stöd - Samverka och samarbeta med den övriga öppenvården och myndighetsfunktionerna på område Öster samt andra verksamheter utanför området Framöver kan tjänsten även, till ca 20%, komma att omfatta ett uppdrag som samordnare på familjecentralen. Detta uppdrag kommer då främst innebära att vara länken mellan styrgruppen och personalgruppen, men även att ansvara för utveckling av samarbete och samverkan på familjecentralen, planering av möten och planeringsdagar, framtagande av verksamhetsberättelse samt att vara familjecentralens ansikte utåt. Tjänsten innebär även visst planerat kvällsarbete.

Kvalifikationer
Till den aktuella tjänsten söker vi dig som har en utbildningsbakgrund som socionom alternativt har en annan för uppdraget lämplig utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har minst 3 års erfarenhet av samtal och/eller behandlingsarbete med barn 06 år och deras föräldrar, men vi ser det som positivt om du har längre erfarenhet. Meriterande för tjänsten är om du har utbildning i Marte Meo, COS-P, ICDP, stödgrupper för barn eller anknytningsbaserade program. Vi ser det även som meriterande om du har erfarenhet av arbete med barn och/eller föräldrar i grupp, erfarenhet av en samordnande eller arbetsledande funktion samt vana vid samarbete med andra yrkesprofessioner. Som person ser vi att du som söker är trygg, stabil och har förmåga till självinsikt. Du är relationsskapande och har lätt för att samarbeta med såväl dina kollegor som andra samarbetspartners och de barn och föräldrar du möter i ditt arbete. Du arbetar med en ödmjukhet och ett intresse för de människor du möter i ditt arbete och är alltid mån om ett gott bemötande. Arbetet är till stor del självständigt men innebär också ett mycket nära samarbete med andra, såväl inom som utanför den egna verksamheten. Det är därför av stor vikt att du är självgående och har förmågan att själv strukturera och driva ditt arbete framåt, samtidigt som du förstår vikten av att samarbeta för att kunna åstadkomma resultat. Arbetet ställer även krav på att du kan prioritera rätt saker och behålla ett realistiskt perspektiv även vid hög arbetsbelastning. Vidare har du goda kunskaper i det svenska språket. I denna rekrytering kommer stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper.

Intervjuer för tjänsten kommer att äga rum 2019-05-03, 2019-05-06 samt 2019-05-09. Vid anställningsintervju vill vi att du visar upp legitimation, examen, tjänstgöringsintyg som verifierar dina erfarenheter samt utdrag ur belastningsregister (med stöd av lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn). Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande. Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771-693 693. Vid frågor gällande tjänsten, vänligen kontakta rekryterande sektionschef som anges under Kontaktperson i annonsen. Vid frågor gällande rekryteringsprocessen, vänligen kontakta rekryteringskonsult Micaela Westerlund 070-829 38 56.
+ Läs mer om jobbet
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka? Inom arbetsmarknads- och socialförvaltningen är vi cirka 2 400 medarbetare som arbetar tillsammans med arbetsmarknadsfrågor och socialt arbete. Vi formar och utvecklar en verksamhet som svarar an mot de utmaningar och möjligheter Malmö stad står inför, nu och i framtiden. Socialtjänsten i Öster har cirka 180 medarbetare och är indelad i fyra enheter med olika uppdrag och fokusområden; Vuxna, Ekonomiskt bistånd, Barn och familj Myndighet och Barn och familj Öppenvård. Enheten för Barn och familj Öppenvård består i sin tur av Ungdoms- och nätverksgruppen, Familjegruppen, Skolresurs, Stadsdelsvärdarna, Socialarbetare vid polisen samt Socialsekreterare på Familjecentral. Enheten för Barn och familj Öppenvård är en verksamhet som växer och ständigt utvecklas. Vi har framåtanda och en stark vilja att utveckla det sociala arbetet. Att vara innovativ och våga prova nya metoder eller att på andra sätt utveckla verksamheten för att på bästa sätt möta medborgarnas behov, är något som vi som arbetar här engagerar oss i. Vi söker nu en ny kollega till rollen som socialsekreterare vid Familjecentralen Sesam. Som socialsekreterare på familjecentral är du en del av verksamheteten Barn och familj Öppenvård och ingår i en sektion tillsammans med bl.a. Familjegruppen. Du har din vardag huvudsakligen på Familjecentralen Sesam, där du arbetar nära tillsammans med kollegor från BVC och förskola. Som anställd hos oss erbjuds du introduktion, intern och extern handledning, metodutveckling, friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid. Vi arbetar för att ha en bra stämning på arbetsplatsen, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap, och stödjande kollegor; det som ger positiv energi på jobbet. Idag är vi mycket stolta över vår verksamhet och det vi åstadkommer. Vi gör skillnad varje dag.
+ Läs mer om företaget
Sista ansökningsdag
29 apr 2019
Anställning
Tillsvidareanställd
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Kontakt
Mejla Dashmire Osmani

Inga fler liknande jobb tillgängliga