Bilia AB · Publicerad 16 apr 2019

Din roll som Redovisningschef
Som redovisningschef har du personalansvar för en grupp om 12 personer med både specialist- och generalistkompetens. Avdelningen hanterar tillsammans 13 juridiska bolag och ansvarar även för förvaltning och utveckling av ett flertal av bolagets ekonomi- och stödsystem (IFS, Mercur, Cognos m.fl.) I din roll kommer du att rapportera till koncernens ekonomichef och du är placerad på huvudkontoret i Frösunda, Solna.
  • Koordinering och kvalitetssäkring av redovisning och koncernrapportering utifrån koncernanvisningar
  • Upprättande av resultat- och balansrapporter på månads-, kvartals- och årsbasis enl K3 och IFRS
  • Projektledning och utredning av kvalificerade redovisningsfrågor, exempelvis moms, försäkring och fastighet
  • Stötta, utveckla och leda en grupp om 12 medarbetare
  • Process och rutinutveckling kopplat till ansvarsområdet via Lean
  • Du ingår i funktionens ledningsgrupp
Din bakgrund och person
För att lyckas och vara framgångsrik i rollen som redovisningschef är du civilekonom eller har en likvärdig utbildning samt har flerårig erfarenhet av kvalificerad redovisning enligt K3 och IFRS och en dokumenterad ledarerfarenhet. Hos oss behöver vi en person som har goda kunskaper inom redovisning, inkomstskatt, moms och koncernrapportering och som har en stor vana av och ett intresse för system. Du behärskar Officepaketet mycket väl, och Excel i synnerhet. Har du erfarenhet av processutveckling enligt Lean eller av vår bransch ser vi detta som meriterande.

Vi söker dig som har en god analytisk förmåga och är en målmedveten, strukturerad och lösningsorienterad individ. Du är intresserad av att förstå vad som driver vår affär och hur den kan utvecklas. För oss är det också viktigt att du i din planering har en förmåga att ta hänsyn till såväl helheten som detaljer. Du är en person som kan anpassa din kommunikation efter den du talar med och som inser vikten av att kunna lyssna och ge specifik och konstruktiv feedback. Vi uppskattar en kollega som vill bidra till vår organisation och till ett gott arbetsklimat och som har den känsla för service vi behöver för att nå vår målsättning att bli branschens bästa servicebolag.

Om Bilia
Bilia är Nordens största bilkedja med 134 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland Luxemburg och Belgien. Inom koncernen jobbar ca 4 800 medarbetare som tillsammans dagligen strävar efter att skapa en positiv upplevelse för alla kunder som besöker Bilia. På samtliga marknader erbjuder Bilia bilförsäljning, finansiering, verkstadstjänster samt tillbehörs- och reservdelsförsäljning. I Sverige har vi sammanlagt 95 anläggningar och finns i regionerna Stockholm, Göteborg, Malmö, Mälardalen och Skaraborg. Den svenska marknaden har sju nybilsmärken: Volvo, BMW, Lexus, Renault, Mini, Dacia och Toyota. Vår affärsidé är att erbjuda service, bilförsäljning och tilläggstjänster som ger ett varaktigt mervärde för våra kunder. 2018 omsatte Biliakoncernen 28,4 miljarder. Läs gärna mer här: https://www.bilia.se/om-bilia/

Nyfiken på att veta mer?
I den här rekryteringen samarbetar Bilia med EQonomy/Wise Professionals. För att säkerställa en objektiv och icke-diskriminerade rekrytering kommer du att få genomföra arbetspsykologiska tester om du går vidare i denna process. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Catherine Laurin, catherine.laurin@wise.se eller Sofie Forsman på sofie.forsman@wise.se.

Vi kommer arbeta med löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan om rollen känns rätt för dig! Vi värnar om din integritet och behandlar allas personuppgifter enligt GDPR förordningen (läs mer här), därför kan vi inte ta emot din ansökan via mail hur gärna vi än vill.
+ Läs mer om jobbet
Sista ansökningsdag
28 apr 2019
Ort
Solna
Anställning
Tillsvidareanställd
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Yrkesområde
Ekonomi
Underkategori
Ekonomichef

Inga fler liknande jobb tillgängliga