Aftonbladet · Publicerad 12 feb

Brinner du för att analysera digitala användarbeteenden och använda dina insikter till att förbättra produkter och skapa nya affärer? Skulle du vilja göra detta med insikter från över 3 miljoner dagliga besökare och arbeta med ett av Sveriges mest välkända och berörande varumärken?

Aftonbladet söker nu en ny Head of Data and Analytics (Analyschef) som har det strategiska ansvaret för att säkra att Aftonbladet samlar in, bearbetar och agerar på data på ett sätt som långsiktigt optimerar användarupplevelse och kundnöjdhet hos våra besökare. I ansvaret ingår att säkerhetsställa att såväl kommersiella som redaktionella beslut tas med grund i datadrivna insikter. Vi ser en framtid där data inte bara är ett buzzword utan snarare affärskritiskt för vår fortsatta existens, där behöver vi en passionerad ledare att leda oss in i framtiden.

Du kommer att ha det operativa ansvaret för att arbetsleda Aftonbladets analysteam och förse redaktion, prenumerations- och annonssaffär samt produktutveckling med insikt och analys. Du kommer att leda ett väl fungerande analysteam bestående till hälften av webbanalytiker och hälften av data scientists/engineers.

Vi har kommit långt i processen att sätta upp en utvecklad datastruktur och fokus framåt är att ta de stora datamängderna och transformera dessa till insikter och konkreta förbättringsförslag. Viktigt för oss är att framåt gå från mer reaktiv beskrivande analys till framåtblickande predicerade och actiondrivande insiktsanalys med tydligt affärsvärde.

Du kommer att rapportera till Aftonbladets strategichef och jobba nära både redaktionsledning och ledningsgrupp, vilket gör att arbetsuppgifterna gärna rör sig både på lång strategisk horisont men också dagligt och snabbt i den redaktionella miljö vi verkar.

Vi ser gärna att du har en grundläggande data- och teknisk bas men med ett tydligt affärskunnande. Du bör vara duktig på att identifiera och pedagogiskt kunna synliggöra möjligheter med data och prioritera och driva på frågor utifrån affärs- och användarpotential.

Ansvarsområden och arbetsuppgifter:

* Ansvar för att formulera och implementera Aftonbladets datastrategi inför framtiden.

Leda och och prioritera analysteamets arbete
  • Säkra förutsättningar och processer för att bygga användarinsikt, verka för datakvalitet och för att tillgängliggöra agerbara data för Aftonbladets affärsavdelningar och redaktion.
  • Driva utvecklingen mot nya arbetssätt inom Aftonbladet, där personalisering och automatisering är en naturlig del av arbetet.
  • Företräda Aftonbladet i frågor som rör data i hela Schibsted-koncernen.
  • Kravställning mot interna och externa teknikleverantörer.
Du har minst 5 års arbetserfarenhet av att jobba med insiktsdriven analys och ledarskap. Vi ser gärna att du har en akademisk examen inom systemvetenskap, matematik, statistik, ekonomi eller teknik samt viss erfarenhet av åtminstone ett data-orienterad programmeringsspråk såsom t.ex. R eller Python.

Svenska och engelska är ett krav.

Meriterande om du har erfarenhet av data-arkitektur, AI/personalisering och machine learning.

Vem är jag som ledare?

Mitt namn är Niclas Bergström, jag är ingenjör i grunden och har en bakgrund inom affärsutveckling och som produktchef på Schibsteds produkt- och techavdelning. Sedan ett år tillbaka är jag strategichef och ansvarar för avdelningen Strategy & Audience Engagement där Analys, Marknad och affärsutveckling ingår. Som person är jag utåtriktad och drivs av att arbeta och komma fram till nya lösningar tillsammans med andra människor. Jag strävar alltid efter att hitta förbättringspotential i såväl användarupplevelse som affär och anser alltid att det bör finnas en logisk lösning på problem. Jag är öppen och inkluderande i mitt ledarskap och grundar så gott som alltid beslut på insikter och samtal med de närmast mig.

Som en del av denna process kommer vi att göra bakgrundskontroll på slutkandidat.
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Aftonbladet är svenska folkets primära nyhetskälla som varje dag når omkring 3,5 miljoner läsare och tittare, via mobila plattformar, webben, online video och som papperstidning. 250 000 svenskar är i dag prenumeranter på Aftonbladet Plus.

Varje dygn publiceras omkring 500 artiklar, men också ett stort antal video-inslag och tv-program.

Aftonbladet bevakar Sverige och världen och är ofta på plats och rapporterar direkt vid stora nyhetshändelser. Breaking News är en av de bärande delarna i vår journalistik och online video en integrerad del av nyhetsredaktionen. Stor vikt läggs också vid daglig agenda-journalistik, granskningar och gräv, underhållning, sport och livsstils-journalistik.

Aftonbladet har ca 300 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.

Tidningen grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs i dag av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).
+ Läs mer om företaget

Inga fler liknande jobb tillgängliga