Blocket · Publicerad 20 apr 2021

Vi söker nu ännu en stjärna till vårt vassa growth marketing team!

Drivs av data, vän av struktur och nyfiken som få - det och diverse andra knock-out growth marketing-egenskaper önskas, när vi nu letar efter en specialist, som både strategiskt och operativt ska hjälpa Blocket att driva trafik (obs! bensinfri), leads och konvertering till våra olika marknadsplatser. Och förutom det så jobbar vi tillsammans med resterande marknadsavdelning med att utveckla och stärka ett av Sveriges mest omtyckta varumärken - allas vårt Blocket! Och som en bonus så bidrar vi till att minska koldioxid-utsläppen. Typ världens bästa biprodukt!

Vi är Blocket, Sveriges största och mest populära marknadsplats. Varje månad har vi cirka 12,3 miljoner aktiva användare, vilket i sin tur genererar 100 miljoner sessioner. Vi är stolta över vårt arbete att möjliggöra cirkulär ekonomi i Sverige och vårt bidrag till en positiv miljöpåverkan. Årligen sparar vi 800.000 ton växthusgaser. Vill du få en inblick i Blockets värld? Kolla in oss på Instagram & LinkedIn eller begagnateffekten.se!

Blocket är inne på en spännande tillväxtresa med ambitiösa framtidsplaner där vi satsar på Growth Marketing. Vi ska behålla vår tydliga marknadsledande position i en allt mer konkurrensutsatt miljö, och samtidigt växa vår verksamhet inom alla befintliga marknadsplatser: Köp & Sälj, Motor, Bostad Jobb och Utbildning. Du fattar, ditt och vårt teams bidrag är av högsta prio för att det ska gå.

Vad du kommer göra

Du kommer primärt att fokusera på kampanjer inom B2C men på sikt få en viktig roll i att se över hur vårt performance marketing-team kan stötta vår B2B-affär. Fokus lägger du främst på Paid Social men du kommer även att arbeta med andra kanaler. Tillsammans med övriga i Growth Marketing-teamet sätter du strategi och hanterar löpande kampanjer i digitala kanaler, allt baserat på data, testning och optimering. Självklart håller dig uppdaterad och tar del av trender, utveckling och förändringar som sker i det digitala landskapet. Allt för att varje dag skapa WOW!

För att gå in på detaljer:
  • Ansvar för aktiviteter inom Performance Marketing för både B2B & B2C med fokus på konvertering inom våra digitala marknadsföringskanaler (primärt inom Paid Social)
  • Äga och säkerställa att kanalstrategier implementeras
  • Planera, implementera, hantera och kontinuerligt optimera digitala kampanjer utifrån uppsatta KPI:er
  • Löpande optimera och allokera budget för performancekanalerna
  • Löpande mäta, analysera, prognostisera och rapportera resultat av insatserna
  • Driva projekt som säkerställer att vi som marknadsavdelning arbetar datadrivet och insiktsfullt
  • Stödja kollegor med insikter, medieplaner och kampanjrapportering
  • Agera kravställare och kontaktperson gentemot marknadsavdelningens externa byråer
  • Primär kontaktperson och ansvarig för att driva vårt samarbete med diverse sociala medier
Vem är du?

Som den stjärna du är, så är du en fena på att samarbeta och ser möjligheterna i vad vi tillsammans kan skapa. Du för dialog som ingen annan oavsett om det är tekniska lösningar eller legala. Att jobba datadrivet sitter i märgen på dig men det är samtidigt ingen match för dig att balansera det med det kreativa. Du har full koll på läget, är nyfiken och håller dig ständigt uppdaterad med hur de sociala kanalerna utvecklar sig. Du är målfokuserad och drivs av att skapa och påvisa värdet av det du gör.

Bakgrund/skills
  • Utbildning inom ekonomi/marknadsföring/analys från Universitet eller motsvarande
  • Några års erfarenhet av operativt och strategiskt arbete inom Performance Marketing med fokus på Paid Social
  • Erfarenhet från andra kanaler inom digital marknadsföring, såsom Paid Search, PPC, Display, Affiliate etc
  • Goda kunskaper i Facebook ads, Google ads, Google analytics och Google data studio
  • Vana att arbeta med optimering och allokering av digital budget
  • Erfarenhet av digitala audience-verktyg och målgruppsstrategi
  • Flytande i svenska och engelska i tal och skrift
Bonus
  • Erfarenhet av att ha arbetat attributions modellering och CLV optimering
  • Erfarenhet från arbete med Customer data platform (CDP)
  • Google Tag Manager samt andra tracking verktyg
Hej från Sofie!

Nu lämnar jag ett helt fantastiskt team med de mest drivna och positiva personer jag någonsin har fått äran att jobba med. Ett marknadsgäng som alltid vill bli bättre och vågar testa och utvecklas, vi har hela tiden jobbat mot att bli en mer data driven marknadsavdelning och att hela tiden ha kunden i fokus. Jag har utvecklats enormt i min roll under min tid på blocket, har trivts något enormt och har älskat friheten som rollen har inneburit. Det har verkligen varit en roll med frihet under eget ansvar och man har själv fått välja vad man vill fördjupa sig i och ta sig ann projekt som man tycker verkar spännande och vill fördjupa sig i. Mattias är utan tvekan den bästa ledaren jag har haft under min yrkeskarriär, ser alltid till efter alla i teamet och att alla mår bra. Han är även en stjärna på att snabbt agera och att delegera ut ansvar och skapa tydliga processer.

Hej! Jag blir din chef.

Jag som rekryterar heter Mattias Bogren och är Head of Growth Marketing och t.f. Head of Brands på Blocket. Transparens, tydlighet och målorientering är viktiga delar i mitt ledarskap. Jag vill ge mina medarbetare de bästa förutsättningar för att utvecklas och tror att detta görs bäst i en miljö där det är högt i tak och som präglas av samarbete där alla har sina tydliga mandat och ansvarsområden. Men det viktigaste av allt är att det ska vara kul att gå till jobbet! Och hos oss välkomnas man (digitalt nu när vi sitter hemma) varje morgon av ett kompetent och härligt gäng som alla har nära till skratt som tillsammans jobbar hårt för att få fler att använda Blocket, oftare och till fler ändamål.

Är du vår nästa Blocketeer?

Vi ser i så fall fram emot att höra från dig. Skicka din CV eller ansök med din LinkedIn-profil och låt oss veta vad som kickar igång dig. Har du frågor så är du välkommen att höra av dig till caroline.flygar@blocket.se

#LI-BLOCKET

Buzz: growth marketing, performance marketing, SEM, sökannonsering
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Från lokal prylmarknad i Skåne 1996 har Blocket-konceptet exporterats till mer än 40 andra länder - idag är Blocket, som ägs av mediekoncernen Schibsted, Sveriges största marknadsplats på nätet. Här finns dagligen cirka 600 000 saker, fordon, jobb och bostäder som annonseras ut och upptäcks av 5 miljoner besökare varje vecka. Värdet av alla annonser 2018 var 714 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 15 procent av Sveriges BNP. Tack vare begagnathandeln på Blocket kan 0,8 miljoner ton växthusgaser undvikas varje år. Det motsvarar som om Stockholm stads vägar stod tomma i cirka ett år. Cirka 240 medarbetare jobbar på Blocket vars kontor finns i centrala Stockholm. Tillsammans brinner vi för begagnathandel, miljön och att vidareutveckla Blocket - en av landets största sajter. Vi är stolta miljöhjältar och trivs med varandra. Läs mer om oss på vår karriärsida.
+ Läs mer om företaget
Sista ansökningsdag
9 maj 2021
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Yrkesområde
Marknadsföring
Underkategori
Marknadschef

Inga fler liknande jobb tillgängliga