Logiq Sweden AB · Publicerad Igår 00:00

Vill du vara med och driva digitaliseringen av byggbranschen? Hos oss får du möjlighet att arbeta strategiskt i en roll som spänner sig över Affärs-, IT- och Processutveckling i ett företag med en unik position i branschen.

Om tjänsten

Som vår nya Solution Manager får du en helt central roll i FINFO, som genom ägarskapet till en databas med en unik samling masterdata har en speciell position i branschen. Du får en central roll i bolagets utveckling men blir även en central del i arbetet med att driva digitaliseringen av byggbranschen i stort.

Till ca. 50% kommer du att driva utvecklingen av standarden VILMA, d.v.s. byggmaterialhandlarnas standard för utväxling av produktinformation och den standard som FINFOs produktdatabas bygger på. FINFO håller just nu på att ta över ansvaret för att utveckla och underhålla standarden - du kommer bl.a. att sköta dialogen med de stora bygghandlarna i Sverige på IT-chefsnivå för att förstå deras behov och interna informationsflöden.

Resterande del att ditt arbete tillbringar du med att utveckla och underhålla våra applikationer och tjänster. I samarbete med VD och säljavdelning och genom kontakt med byggmaterialhandlarna omsätter du kundbehov till produktutveckling och nya lösningar. Arbetet med att utveckla våra produkter och ta fram nya lösningar åt våra kunder sker i samarbete med våra IT-utvecklare på huvudkontoret i Norge.

Rollen innefattar ett strategiskt utvecklingsansvar över samtliga delar av FINFOs affär, med huvudfokus på IT- och processutveckling. Du rapporterar till- och arbetar i nära samarbete med bolagets VD.
  • Ansvar för utveckling, drift och förvaltning av FINFOs digitala plattformar
  • Rådge FINFO-kunder om hur de optimerar sina processer relaterade till FINFOs lösningar
  • Medverkan i utvecklingen av VILMA - byggmaterialhandlarnas informationsstandard
  • Produktansvar för FINFOs tjänster, vilket även innefattar kvalitets- och leveransansvar
  • Medverka vid marknadsaktiviteter och fungera som säljstöd för hela tjänsteutbudet
I din roll som ansvarig för FINFOs IT- och processutveckling agerar du kravställare mot vårt utvecklingsteam på huvudkontoret i norska Halden och mot våra externa leverantörer. I din utveckling av tjänsteutbudet arbetar du i nära samarbete med försäljningsavdelning och VD.

Kvalifikationer

Som person är det viktigt att du bemästrar korsningen mellan affärs- och IT-utveckling och att du har god förståelse för komplexa processer. För att lyckas i rollen ser vi att du har:
  • Högskoleutbildning inom IT, logistik eller annat relevant område
  • Erfarenhet av arbete med komplexa affärsprocesser
  • Erfarenhet av affärsinformation och/eller produktdata
  • Erfarenhet av att omvandla affärsutvecklingsbehov till IT-kravställning
  • Erfarenhet från retail/bygghandel är meriterande
  • Erfarenhet av arbete med standardisering är meriterande
  • God svenska och engelska i tal och skrift
Då du i rollen kommer att förvalta våra digitala plattformar så väl som driva utvecklingen av vårt tjänsteutbud är det viktigt för oss att du är såväl uthållig som driven. Rollen innebär ansvar som spänner sig över företagets alla områden och du arbetar med stora kontaktytor, intern och externt - det krävs därför att du är strukturerad i ditt arbete och att du är en duktig och tydlig kommunikatör.

Beroende på dina förkunskaper, erfarenheter och ambitioner kan tjänsten modifieras något.

Ansökan

Välkommen med din ansökan snarast, dock senast 2017-10-20. Du ansöker genom att klicka på ”Sök tjänst”. Observera att vi inte tar emot ansökningar per e-post.

I denna rekrytering samarbetar vi med Roi Rekrytering. för frågor rörande rekryteringen kontakta ansvarig rekryterare Björn Jonasson; bjorn.jonasson@roirekrytering.se alternativt 0709-261 227.

För frågor rörande tjänsten eller företaget är du välkommen att kontakta Troels Hansen VD för Logiq Sweden AB på troels.hansen@logiq.se.

Om Logiq Sweden AB och FINFO

Logiq Sweden AB består av två affärsområden. Affärsområdet FINFO fungerar som det samordnande navet mellan leverantörer och handlare inom byggmaterialhandeln. FINFO hanterar utväxling av produktinformation på ett kvalitativt och säkert sätt i ett och samma flöde. På så sätt slipper inblandade parter att enskilt hantera utbytet av artikel-, pris- och produktinformation med varandra. Ett upplägg som både sparar tid och pengar.

Affärsområdet Logiq levererar molnbaserade lösningar för hantering av affärskritiska data mellan kunder och deras handelspartners. Vi överför i dag elektroniska fakturor, ordrar, bekräftelser, kataloginformation och besläktade affärsdokument i ett globalt nätverk som omfattar mer än 100 000 företag. Vi är betrodd leverantör till över 2 300 kunder för distribution av fakturor värda mer än 200 miljarder NOK årligen.

Vi har kontor i Halden, Oslo och Stockholm med totalt 55 stycken anställda. Sedan 2009 har företaget haft en stabil organisk tillväxt och ska innan 2018 nå en omsättning på 100 miljoner kr.

För mer information om FINFO och våra tjänster gå gärna in på vår hemsida: www.finfo.se
+ Läs mer om jobbet

Inga fler liknande jobb tillgängliga