Nigel Wright · Publicerad 16 nov

HK Scan är Nordens ledande livsmedelsföretag med värdeord som INSPIRE, LEAD, CARE. HK Scan erbjuder en arbetsplats präglad av samarbete, stimulerande arbetsuppgifter och en produktportfölj innehållande bl.a. varumärken såsom Scan, Pärsons och Bullens. HK Scan har kunder inom detaljhandel, foodservice, industri- och exportsektorn och hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Bolaget exporterar till närmare 50 länder och omsatte 2016 omsatte nästan 1,9 miljarder euro och hade ca 7 300 anställda.

Nu stärker HK Scan sitt marknadsteam och söker en driven kategorichef. Som kategorichef på HK Scan blir din huvudsakliga uppgift att, utifrån ett kategori- och marknadsperspektiv, leda utvecklingen inom ett för företaget mycket intressant affärsområde med stor potential. Du har ansvar för att leda och utveckla produktportföljen för att uppnå ett optimalt sortiment och totalerbjudande i Sverige utifrån strategi och tillväxtmål.

Arbetsuppgifter
  • Utveckling och implementering av kategoriplaner för DVH baserade på marknadsanalys och kategoriinsikter.
  • Produktportföljs optimering nyhetslanseringar, de-listningar samt vidareutveckling av existerande sortiment för att maximera HK Scans lönsamhet.
  • Projektledning av planerade aktiviteter i kategorin nyhetslanseringar, förpackningsdesign, aktiveringar etc.
  • Budgetering och kostnadsuppföljning
  • Initiering och synkronisering av kategoriplaner tillsammans med KAM och säljkår, samt deltagande i planering, utveckling och implementering av aktiviteter i säljcykeln.
  • Aktivt deltagande i produktutvecklingsprojekt samt joint-business-plan möten med kund.
Din Profil

För att trivas I den här rollen ser vi att du har följande:
  • Akademisk utbildning inom marknad/ekonomi (civilekonom eller motsvarande).
  • 5-10 års erfarenhet i liknande roll som kategorichef/produktchef/marknadsförare inom FMCG.
  • Tidigare erfarenhet av att arbeta i en matrisorganisation.
  • Flytande kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Personlig Kompetens
  • Som person är du strategisk, analytisk och strukturerad i ditt sätt att tänka.
  • Du är positiv och handlingskraftig och har god förmåga att kommunicera tydligt och effektivt med såväl interna som externa kontakter.
  • Du är en lagspelare med bra samarbetsförmåga samtidigt som du är resultatinriktad och proaktiv i ditt sätt.
Category manager, B2C marketing, Marknad, Konsumentbranschen, FMCG, Brand Manager, Customer marketing, Space Management
+ Läs mer om jobbet