Nigel Wright · Publicerad 15 aug

Valio Sverige gör det bästa i mjölken ännu bättre. Företagets expertis, erfarenhet och passion av att driva och utveckla produkter för människors hälsa samt välmående har anor sedan början av 1900-talet. Detta har genererat gedigen kunskap inom näringslära och ett Nobelpris i kemi till en av Valios forskare. Valio är Finlands största mejeriföretag och har funnits i Sverige sedan 1994.

Valio var först i Sverige med laktosfria produkter och har idag ett av marknadens bredaste sortiment. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden.

Nu stärker Valio sitt marknadsteam och söker en driven kategorichef. Som Valios nya kategorichef blir din huvudsakliga uppgift att utifrån ett kategori och marknadsperspektiv leda utvecklingen inom ett för företaget mycket intressant affärsområde med god potential. Du har dessutom ansvar för att leda och utveckla produktportföljen för att uppnå ett optimalt sortiment utifrån Valio Sverige AB's övergripande strategi och tillväxtmål. I rollen ingår också att driva utvecklingen inom befintligt sortiment samt planlägga och realisera innovationsutvecklingen inom kategorin.

Arbetsuppgifter
  • Kategori och marknadsanalys
  • Utveckling och implementering av kategoriplaner för DVH, Food Service och Servicehandeln
  • Produktportföljs optimering nyhetslanseringar, de-listningar samt vidareutveckling av existerande sortiment för att maximera utvecklingen och lönsamheten för Valio inom kategorin.
  • Projektledning av planerade aktiviteter i kategorin utvecklingsprojekt, nyhetslanseringar, aktiveringar, samt initierande och input till konsumentkommunikation
  • Budgetering och uppföljning av kostnader
  • Initiering och synkronisering av planer tillsammans med Trade marketing, KAM och Regionala försäljningschefer, samt deltagande i planering, utveckling och implementering av aktiviteter i säljcykeln.
  • Aktivt deltagande i produktutvecklingsprojekt på koncernnivå
  • Säkerställande att konsumentinsikter inom kategorin kontinuerligt tas tillvara på
Din profil
För att trivas I den här rollen ser vi att du har följande:
  • Akademisk utbildning inom marknad/ekonomi (civilekonom eller motsvarande)
  • Flerårig erfarenhet som kategorichef/produktchef/marknadsförare inom FMCG
  • Tidigare erfarenhet av DVH, och Food Service är meriterande
  • Erfarenhet av att arbeta med projektledning samt produktutveckling
Som person är du strategisk, analytisk och strukturerad i ditt sätt att tänka. Du är positiv och handlingskraftig och har god förmåga att kommunicera tydligt och effektivt med såväl interna som externa kontakter. Vidare är du en team player med bra samarbetsförmåga samtidigt som du är resultatinriktad och proaktiv i ditt sätt. Är du rätt person för utmaningen? Ansök då på länken nedan.

I denna rekrytering samarbetar Valio Sverige AB med Nigel Wright Group. Notera att urval sker löpande. Vi ser fram emot din ansökan och vidare kontakt
+ Läs mer om jobbet

Inga fler liknande jobb tillgängliga