Ogunsen Executive Search · Publicerad 15 maj 2019

SJ är Sveriges första och största tågoperatör - vår ambition är också att vara Sveriges bästa. Varje dag reser 130 000 personer med SJ AB där 4 500 medarbetare inom koncernen verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 1 100 avgångar, från 275 stationer - från Narvik i norr till Köpenhamn i söder och från Stockholm i öst till Oslo i väst. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. Omsättning ca 7,5 miljarder kronor. Vår affärsidé är att SJ ska erbjuda marknadens mest kundnära och hållbara resande i egen regi och i samarbete med andra. Det innebär att vi ska vara bäst på att tillgodose kundernas behov och att socialt, miljömässigt och ekonomiskt ansvar ska gå hand in hand genom hela vår verksamhet. Att varje linje betraktas som en egen affär utgör grunden i SJs affärsmodell. Vår vision är - Ett SJ att lita på och längta till. Läs mer på www.sj.se

Business Control

SJ som organisation är inne i en förändringsresa med stort fokus på expansion och digitalisering. Enligt en ny fastställd strategisk plan kommer satsningar genomföras som ger ökat kundvärde, geografisk expansion samt implementation av nytt ERP-system som ger förbättrad möjlighet till styrning och uppföljning. Inom dessa initiativ är Business Control en betrodd affärspartner som adderar värde och expertis och som löpande stöttar affärsprestationen inom SJ. Inom upphandlad pågår en spännande resa i Norden där fler länder öppnas för konkurrensutsatta upphandlingar.

Enheten Business Control tillhör stabsfunktionen Ekonomi och består av ca 15 medarbetare.

Till kontoret i Stockholm, adress Vasagatan 10, söker vi nu en Bid Controller Data Analytics.

Övergripande rollbeskrivning

Som Bid Controller Data Analytics ingår du i ett team om tre medarbetare. Ditt huvudsakliga fokus kommer handla om kalkylarbetet inom SJs upphandlingar. Du förväntas bidra till att utveckla och optimera anbudsarbetet genom att driva kalkylarbeten samt utveckla processer kopplade till kalkylering. Vidare skall du delta i upprätthållandet och i utvecklingen av modeller samt delta i uppbyggnaden och förvaltningen av infrastruktur i form av nyckeltal, extern information samt modeller och mallar för användning vid upphandlingar/anbud.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Du kommer arbeta med utvalda delar av kalkylen i ett eller flera prioriterade anbudsförfaranden. Vidare skall du stötta och delta i framtagandet av business case i nära samarbete med anbudsteamet. Du förväntas fördjupa dig i data i syfte att identifiera specifika frågeställningar och därmed kunna bidra med korrekt beslutsunderlag och slutsatser. Vidare kommer det krävas att du utmanar nuläge och lösningsförslag med hypoteser kring processförbättringar, effektiviseringar och alternativa nyckeltal.

Ditt arbete kommer innefatta att genomföra känslighetsanalyser, dokumentera antaganden, paketera och kommunicera analyser till projekt och ledning samt delta i arbetet med utveckling och förbättring av mallar. På det hela taget blir din roll bred och eftersom arbetsbelastningen stundtals är ojämn kan det bli aktuellt att stötta andra delar av verksamheten med din analyskraft.

Kvalifikationer

Du har relativt nyligen tagit din akademiska examen som civilingenjör och/eller civilekonom och arbetar troligtvis i en liknande analytisk roll idag, gärna där framtagande av intäktsprognoser ingår som arbetsuppgifter. Rollen kräver att du har mycket goda kunskaper inom Microsoft Excel och kalkylmodellering, matematik, optimering, kalkylering och finans.

Som person är du analytisk, proaktiv, strukturerad och drivande. Du är självgående, har hög arbetskapacitet och trivs med att ta stort eget ansvar. Du stimuleras av att arbeta mot tajta deadlines och har förmågan att leverera med hög kvalitet även under press.

Du är en duktig problemlösare och har kapacitet att se såväl helhet som detaljer samt har en god prioriteringsförmåga. Du är kommunikativ och vågar utmana din omgivning på ett konstruktivt sätt. Vidare ställer rollen krav på affärsmässighet, intresse för affären samt personlig mognad och integritet. Med din personlighet bidrar du till ett fortsatt öppet och trivsamt arbetsklimat.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar SJ med Ogunsen Executive Search. Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta Research konsult Malin Söhr på 073-421 79 84.

Ansök direkt på Ogunsens hemsida www.ogunsen.se. Gå in under flik publika uppdrag. Skicka in din ansökan så snart som möjligt eftersom urval och intervjuer sker löpande.

Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt och enligt GDPR.
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Ogunsen erbjuder Executive Search samt rekrytering av affärskritisk nyckelkompetens. Utöver rekrytering erbjuder vi även tjänster inom Interim Management samt Teamutveckling.

Ogunsen grundades 2008 och ingår i den börsnoterade koncernen SJR in Scandinavia AB (etablerat 1993).

Adress: Humlegårdsgatan 20, 4tr. 114 46 Stockholm

Telefon: 08-410 252 80 E-post: info@ogunsen.se
+ Läs mer om företaget
Sista ansökningsdag
14 juli 2019
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Yrkesområde
Ekonomi
Underkategori
Controller
Visa var

Inga fler liknande jobb tillgängliga