Post- och telestyrelsen · Publicerad 31 okt 2019

Vill du arbeta med att främja utvecklingen av kommunikationslösningar för att ge likvärdiga förutsättningar för personer med funktionsnedsättning och särskilda behov? Är du dessutom utåtriktad och gillar att samverka med olika organisationer? Då kan du vara den vi söker!

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Hos oss får du verka i en innovativ och kreativ miljö, med uppgifter som präglas av den snabba teknikutvecklingen. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete.

Till Digitaliseringsavdelningen söker vi nu en handläggare/projektledare till enheten för digital delaktighet.

Vad ska jag arbeta med?
Arbetsuppgifterna blir att arbeta med enhetens uppdrag inom området digitalisering, elektronisk kommunikation och post för personer med funktionsnedsättning och andra grupper med särskilda behov som t.ex. äldre personer och nyanlända med låg it-vana. Enhetens huvudsakliga inriktning i arbetet består i att kartlägga och skaffa sig kunskaper om behov och hinder, upphandla samhällsviktiga tjänster, finansiera utvecklingsprojekt samt ge vägledning och kunskapsstöd till andra organisationer.

Området är under utveckling och innehåller komplexa och spännande samhällsutmaningar. Du kommer att ha möjlighet att påverka inriktningen för ditt och enhetens arbete.

Det innebär bland annat följande arbetsuppgifter:
  • planera, driva och utveckla arbetsmetoder för enhetens arbete med vägledning och kunskapsstöd
  • bidra till enhetens strategiska och praktiska arbete så att enhetens arbete bildar en helhet
  • medverka i regeringsuppdrag
  • följa och bidra till kunskapsutveckling avseende tillgänglighet, användbarhet och mångfald inom digitaliserings-, telekom- och postområdet
  • medverka och representera PTS i nationella och internationella sammanhang
  • planera och genomföra aktiviteter som syftar till att sprida kunskaper om och möjligheter med tillgänglighet och användbarhet inom området elektronisk kommunikation och post, såväl gentemot offentliga som privata aktörer och verksamheter
  • hålla presentationer, leda möten, hålla utbildningar samt delta i nätverksträffar
  • löpande hålla kontakt och samverka med myndigheter, intresseorganisationer och andra aktörer
Vem söker vi?
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning, t.ex. jurist eller med utbildning med teknisk inriktning, samt erfarenhet av och intresse för främjandearbete. Du har mycket god kommunikativ förmåga, t.ex. att du uttrycker dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift, såväl på svenska som engelska.

Meriterande är goda kunskaper om webbtillgänglighet, innefattande relevant reglering och standarder. Likaså är det meriterande med kunskaper om behov och förutsättningar för de målgrupper som enhetens arbete riktar sig till, dvs. personer med olika funktionsnedsättningar samt andra grupper med särskilda behov på området, exempelvis äldre och nyanlända med låg it-vana. Vi ser också positivt på om du har erfarenhet av arbete i projektform.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du drivande, initiativrik och effektiv. Du är flexibel och har förmåga att se på sakfrågor ur ett helhetsperspektiv. Eftersom rollen innefattar ett stort antal kontaktytor behöver du vara utåtriktad och trivas med att företräda PTS i externa sammanhang.

Var på PTS ska jag jobba?
Digitaliseringsavdelningen ansvarar för frågor om främjande och digitalisering inom telekommunikation, post och grundläggande betaltjänster samt till individer med särskilda behov.

Enheten för digital delaktighet ansvarar för att driva och utveckla myndighetens
  • arbete för att säkerställa att personer med funktionsnedsättning och andra utsatta grupper får tillgång till elektroniska kommunikationstjänster och posttjänster i samma utsträckning som andra slutanvändare,
  • samverkans- och främjandearbete för ökad motivation hos privata och offentliga aktörer att ta fram tillgängliga och användbara digitala lösningar,
  • arbete med samverkan och stöd för att främja innovation och utveckling hos den privata och offentliga marknaden för att öka den digitala delaktigheten.
Läs gärna mer om enhetens arbete här: https://pts.se/sv/bransch/internet/anvandbarhet-och-tillganglighet/om-pts-uppdrag-och-roll-inom-digital-delaktighet/

Om anställningen
Tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 17 november 2019. Diarienummer 19-12072.

För mer information kontakta enhetschef Andreas Richter, 08-678 58 53 eller HR-specialist Johan Gustavsson, tel. 08-678 58 11. Fackliga kontaktpersoner nås på saco@pts.se och st@pts.se.
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
På PTS får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är cirka 300 medarbetare som verkar i en innovativ och kreativ miljö med spännande och komplexa uppgifter som präglas av den snabba teknikutvecklingen.
+ Läs mer om företaget

Inga fler liknande jobb tillgängliga