SJR · Publicerad 14 nov

Har du tidigare erfarenhet av bankbranschen? Vill du arbeta backoffice mot fonder där du stämmer av, analyserar och granskar befintliga fonders transaktioner? Då kan du vara konsulten vi söker!

Nu söker vi dig som vill bidra med att säkerställa att vår kund kan utföra de lagstadgade kontrollerna på de ca 70 fondbolag som kunden är förvaringsinstitut för. Du kommer tillhöra en grupp, Trustee Services, som arbetar inom Large corp and Financial institutions. Enheten du tillhör ansvarar för kontrolldelarna av kundens uppdrag som förvaringsinstitut och består av fyra grupper på ca 30 personer.

Arbetet på Trustee Services innebär bland annat att;
  • kontrollera att fondbolagen följer gällande bestämmelser enligt Ucits och/eller AIF regelverken, Finansinspektionens direktiv samt fondernas fondbestämmelser
  • sköta daglig övervakning och kontroll av deras transaktioner/positioner
  • kontrollera placeringarna
  • bistå med kunskap till andra enheter inom bolaget som arbetar med fonders förvar eller distribution.
I rollen kommer du att få ett eget ansvar för att stämma av, analysera och granska befintliga fonders transaktioner och positioner. Tillsammans med dina kollegor ansvarar ni för det dagliga arbetet med kontroller av betalningar och avstämningar av fondernas innehav, uttagna förvaltningsarvoden samt för att tillsammans med teamledaren utveckla och anpassa kontrollerna i enlighet med lagens krav.

Din bakgrund
Vi söker dig som har hunnit arbeta något år efter din examen och som har erfarenhet från alla typer av värdepapper, gärna derivat och Hedgefonder. Det är meriterande om du har praktisk erfarenhet utav arbete med rådande regelverk för fonder och fondbolag eller förvaringsinstitut. Det är även meriterande om du behärskar beräkningsmodeller för riskhantering av derivat samt har ett gediget intresse för finansbranschen och dess aktörer.

I och med att arbetet innebär mycket kontakt runt om i organisationen ställs det krav på din kommunikationsförmåga samt engelskkunskaper. Utöver dessa egenskaper kräver rollen även ett organiserat och noggrant arbetssätt.

Bra att veta
Ovanstående är ett konsultuppdrag på 6 månader med start omgående. Arbetet utförs på heltid och under kontorstid. Urval och intervjuer sker löpande så skicka in din ansökan redan idag!

Har du frågor rörande rollen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Alexandra Koblet Olsson- 076 647 16 44.

Konsult hos SJR
Du drivs av att utvecklas och inspireras av nya utmaningar och miljöer. Du har en förmåga och känsla för att verka i olika verksamheter och grupper. Vi arbetar i nära samarbete med dig och är lyhörda för dina önskade utmaningar. Tillsammans med vårt goda renommé och varumärke samt med våra framgångsrika kunder kan vi matcha rätt uppdrag för dig och stödja dig i din önskade karriär.

Om företaget
SJR in Sweden (SJR) är ett av Sveriges ledande rekryterings- och konsultföretag och har sedan 1993 byggt upp ett brett kontaktnät i näringslivet inom denna sektor. Personlig service och kvalitet är utmärkande för SJR. Vi är idag ca 550 anställda och har kontor i Stockholm, Malmö, Göteborg och Helsingborg. Vår främsta resurs är vår personal och vår vision är att vara förstahandsvalet för ekonomer som vill byta arbete och för företag som behöver personalresurser inom Ekonomi och Bank & Finans. SJR är noterat på First North. Vi hjälper våra kunder att tillsätta tjänster på chef-, specialist- och assistentnivå.
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
SJR är specialiserat på rekrytering och konsultverksamhet inom ekonomi, bank och finans samt karriärvägledning vid omstruktureringar. Vårt arbete kännetecknas av kvalitet, nytänkande och personligt engagemang.
+ Läs mer om företaget