Ahlsell Svergie AB · Publicerad 10 nov 2020

Vill du kombinera försäljning, projektledning, samt internationellt och marknadsstrategiskt arbete i samma roll? Ahlsell Division Industri söker en Key Account Manager med ansvar för ett antal utvalda rikskunder.

Som Key Account Manager ser vi att du har tidigare vana från och en vilja att arbeta både internationellt och rikstäckande med ett antal viktiga konton. Fokus är att utveckla och stärka samarbetet med kund, samt att projektleda och skapa ett starkt och motiverat nationellt KAM team för dina nyckelkonton. För att trivas i rollen som KAM älskar du att göra affärer och har en naturlig förmåga att få med dig både medarbetare och kunder till att uppnå gemensamma mål. Du har ett starkt och engagerat kundfokus, samt vana av att tydligt och strukturerat projektleda dina kunder och interna KAM team.

Ahlsell är ett värderingsstyrt företag som värnar om sina medarbetare och strävar efter att tillsammans leva upp till "One Ahlsell". Vi tror att lönsamhet och tillväxt uppnås av medarbetare som har roligt på jobbet och är övertygade om att människor som trivs i sin roll gärna vill göra det där lilla extra. Vi tror att det är den inställningen som får kunden att komma tillbaka till oss gång efter gång.

Vi söker dig som vill vara med och ta Ahlsell till nästa nivå inom Division Industri och ser gärna att ambitiösa Affärskvinnor och Affärsmän från hela landet söker. Kunderna styr din arbetsdag och ger dig därför en stor flexibilitet att utgå från valfritt Ahlsell kontor och vi tror att du bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö.

VAD KAN VI ERBJUDA DIG?
Du kommer till ett expansivt och lönsamt bolag med internationell verksamhet där fokus ligger på Sverige, Norge och Finland. Ahlsell erbjuder sina anställda ett generöst förmånspaket. Det inkluderar tjänstebil, flexibelt kontor, friskvårdsbidrag, tjänstepension. Dessutom ingår olika personalrabatter samt företagshälsovård. Du kommer att ingå i en offensiv KAM organisation, med ett KAM team om 8 affärsdrivna säljare med ansvar att utveckla och projektleda nyckelkunder.

Visste du förresten att Ahlsell har Sveriges största säljkår, Sveriges mest besökta webshop och en logistik i världsklass?

Dina framtida arbetsuppgifter
Som KAM är du ansvarig för att strategiskt utveckla affären tillsammans med våra kunder inom Svensk Industri. Din roll är att vara delaktig i att projektleda och utveckla vår marknadsledande roll inom industrin.
  • Din uppgift är att identifiera affärsmöjligheter och skapa lönsamma kundrelationer. Du kommer aktivt arbeta med verksamhetsplanen och ansvara för dina kunders hela inköpsbehov.
  • Utöver att skapa goda resultat skall du också kunna leda och samarbeta med ditt KAM-team av säljare och med marknadschefer, produktspecialister, ledningen och övriga stödfunktioner inom Ahlsell.
  • Vidare informera om nya avtal och de tillhörande förutsättningar, internt och externt. Registrering och uppföljning av kundprojekt, kundbesök, planering och genomförande.
  • Förhandla priser samt driva strategiska frågor runt avtal och prissättning i samråd med din KAM-Chef. Bidra med funktionslösningar i form av integration, system och teknik.
ROLLEN INNEBÄR I KORTHET:
Ditt arbetsområde är hela Sverige och styrs av dina KAM-kunder, du samordnar också vid behov dina kunder med Norge och Finland. I projektform leder du dina egna KAM-team av säljare som är utspridda över landet.

Den stora KAM-gruppen är ett team om 8 personer med månadsmöten och avstämningar och ett ledarskap som drivs på distans. Du utgår från något av Ahlsells alla kontor nära din hemort och rapporterar till din KAM-chef som utgår från kontoret i Göteborg. Eftersom kunderna finns i hela Sverige är resor förekommande, cirka två till tre dagar i veckan, och vi ser därför gärna att du har närhet till goda kommunikationer. Tjänsten är en tillsvidareanställning med förväntat tillträde till vintern 2020/2021.

VEM ÄR DU?
Vi söker dig som gärna har tidigare erfarenhet av industri eller tillverkningsbranschen och då arbetat med nyckelkunder och storkundsförsäljning. Du ska vara intresserad av att driva affärsutveckling framåt. Du ser strategiskt och långsiktigt på dina kunder och förstår vikten av att ha kontaktyta på flera nivåer hos kunderna. Du har ett tydligt mindset kring affärsutveckling och projektledning, samt ett tydligt ledarskap.

Som person är du drivande och självgående och har stor uthållighet - såväl i samarbetet med kollegor som i dialogen med kunder och leverantörer. Vi tror att du motiveras och gillar utmaningen av att skapa långsiktiga lönsamma affärer. Du är genuint nyfiken på kunders verksamheter samtidigt som du är lösningsorienterad, målstyrd och strukturerad.

Goda språkkunskaper i engelska krävs, då kunderna ofta agerar på internationell basis. Vi arbetar för mångfald och en jämn könsfördelning och ser gärna kvinnliga sökande till den här tjänsten.

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar vi med SalesOnlys rekryteringskonsult Kajsa Sandén. Önskas ytterligare information kring tjänsten är du välkommen att kontakta Kajsa via sms 0735-21 65 31 eller via mail: kajsa.sanden@salesonly.se. Urval sker löpande och intervjuer sker under vecka 47-48. Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt. SalesOnly får inte längre ta emot eller hantera ansökningar som inkommer via mail då detta strider mot direktiven i GDPR. För att din ansökan ska behandlas måste du skicka in din ansökan via knappen Ansök här i annonsen. Varmt välkommen!

Om ahlsell
Ahlsell är den ledande distributören i Norden av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter för installatörer, byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Det unika kunderbjudandet omfattar över en miljon enskilda produkter och lösningar. Koncernen omsätter cirka 32 miljarder SEK. De tre huvudmarknaderna Sverige, Norge och Finland står för cirka 97% av intäkterna. Med drygt 5 700 medarbetare, över 240 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs!

Ahlsell har sedan starten vuxit enormt och är idag marknadsledande, med bibehållen entreprenörsanda, kund- och medarbetarnöjdhet. Hos Ahlsell blir du en del av Sveriges största säljorganisation och arbetar med ett brett utbud av såväl produkter som tjänster. Ahlsell bidrar till att utveckla både branschen och vårt samhälle, för en mer hållbar miljö, infrastruktur och ekonomi. Medarbetarengagemang är viktigt och genomsyrar allt; i dagliga rutiner och mer långsiktiga strategier, vilket leder till högt engagemang, samt stolthet över det vi gör och vårt företag.
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Sista ansökningsdag
2 dec 2020
Anställning
Tillsvidareanställd
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Yrkesområde
Försäljning

Inga fler liknande jobb tillgängliga