Nigel Wright · Publicerad 28 aug

Dole är världens största producent och distributör av färska frukter och grönsaker. I Sverige är Dole representerat av Banan-Kompaniet som importerar och marknadsför bananer samt av Dole Fresh Cuts som producerar och distribuerar färdigskuren sallad. Banan-Kompaniet ansvarar för försäljningen och distributionen av bananer. Huvuddelen av bananerna är ekologiskt odlade och en del är dessutom Fairtrade-märkta samt KRAV-märkta.

Verksamheten startade redan 1909 och därmed blev Banan-Kompaniet först med att ta den exotiska frukten till Sverige! Banan-Kompaniet har egna mogningsanläggningar i Helsingborg och i Stockholms Frihamn. Tjänsten är placerad i Helsingborg och kommer innebära resor inom landet samt till Latinamerika.

Arbetsbeskrivning

Banan-Kompaniet köper in bananer från Latinamerika, för närvarande främst Ecuador, Costa-Rica, Colombia och Dominikanska Republiken. Som helägt dotterbolag till Dole köper Banan-Kompaniet huvuddelen av volymen från dem, men man köper även från andra leverantörer. Som inköpsansvarig har du det övergripande ansvaret att säkra och förbättra villkoren för inköp av bananer. Du förbereder, driver samt leder förhandlingar kring inköpsvillkor, sortiment och andra affärsvillkor. I tjänsten ingår att säkerställa en professionell personlig bearbetning med målet att Banan-Kompaniet ska uppfattas som den bästa samarbetspartnern. Positionen ingår i ledningsgrupp och rapporterar till VD.

Ansvarsområden:
  • Totalansvarig över inköp och importplanering.
  • Hantera kontrakt och avtalsförhandlingar med leverantörer.
  • Att bygga och säkerställa goda relationer till leverantörerna.
  • Att leveranskvaliteten uppfyller målsättning och att verksamheten håller hög leveransservice.
  • Ansvarig för tull- och speditionsfrågor samt säkerställa transporter.
  • Ansvar för miljö- och sociala certifieringar samt kontakten med Tullverket och andra myndigheter.
  • Leda och delta vid produktutvecklingsprojekt.
  • Ansvara för statistik och uppföljning.
Vem är du

Vi tror att du arbetat med inköp sedan tidigare men vill nu ta ditt nästa kliv i karriären. Du är mycket duktig på Excel och Powerpoint. Du talar och skriver god engelska men gärna också spanska. Som person är du strukturerad och ansvarsfull, samt har en god analytisk förmåga. Du tycker om att arbeta i team, har en god samarbetsförmåga och tar stort ansvar för ditt eget arbete. Vi förutsätter att du har mycket god förmåga att skapa och underhålla goda relationer.

Dole erbjuder ett utvecklande, intressant arbete i en dynamisk och internationell miljö med mycket starka varumärken. Du har ett intresse att vilja utvecklas och känner en glöd och ödmjukhet inför dina uppgifter och utmaningar.

Kvalifikationer
  • 3-5 års erfarenhet av inköp och logistik.
  • Relevant högskoleutbildning.
  • Du har erfarenhet av att driva förhandlingar och upprätta avtalsvillkor.
  • Flytande i svenska och goda engelskkunskaper i tal och skrift, spanska är meriterande.
  • Problemlösare, operativ och driven.
  • Analytisk, noggrann, självgående och strukturerad.
  • Mycket goda kunskaper i Microsoft Office.
Sökord: Inköpschef, Logistik, Inköp, Purchase manager, Supply Chain, Procurement, FMCG, Konsumentsektorn, Skåne, Helsingborg
+ Läs mer om jobbet
Sista ansökningsdag
27 okt
Anställning
Tillsvidareanställd
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Yrkesområde
Transport & Logistik
Underkategori
Inköp , Logistik

Inga fler liknande jobb tillgängliga