Scania Sverige AB · Publicerad 12 okt

Vill du vara med och bidra med din erfarenhet i ett team där man arbetar nära affären? Brinner du för redovisning och gillar utmaningar? Är du nyfiken, positiv och driven? Då är denna tjänst något för dig!

Välkommen till vår redovisningsavdelning i Scania Sveriges huvudkontor i Lindvreten vid Kungens Kurva. Vi är en centraliserad redovisningsavdelning i det svenska marknadsbolaget med 6 medarbetare som har helhetsansvar för redovisning, finansiella analyser och rapportering till både moderbolaget och myndigheter. Förutom oss finns det 4 Business Controllers, varav 3 sitter ute hos våra helägda återförsäljare, och en Credit Control grupp inom ekonomiorganisationen.

Arbetet styrs till största delen av svenska och internationella redovisningsstandarder tillsammans med de instruktioner som kommer från Scanias globala funktioner i Södertälje, vilket gör att våra uppgifter ständigt utvecklas och förändras. Inom ekonomiavdelningen arbetar vi målmedvetet med att stödja och utmana den operativa verksamheten och drivs dagligen av ambitionen att öka den egna kvalitén och effektiviteten.

Bolaget genomgår för närvarande en stor förändring vad gäller IT-miljön vilket bland annat innefattar implementationen av Dynamics 365 som nytt affärssystem som även kommer omfatta redovisning. Detta gör att avdelningen har ett stort arbete framför sig att inte bara sätta ett nytt system i drift utan även utveckla sina processer för att bättre utnyttja de möjligheter som systemet erbjuder. Din erfarenhet kommer spela stor roll i den här processen.

Dina arbetsuppgifter och ansvarsområde:
  • Finansiella analyser och utredningar
  • Koncernrapportering i HFM
  • Aktiv roll i utrullningen av vårt nya ekonomisystem (Dynamics 365)
  • Identifiera och implementera processförbättringar
  • Löpande redovisning, bokslut, kvalitetssäkring av resultat och balansräkning
Din profil

Troligtvis har du arbetat en längre tid inom redovisning och har en akademisk examen som grund. Du har en god förmåga av att sätta dig in i komplexa frågeställningar, bland annat vad det gäller skatt och redovisningsprinciper.

Som person är du strukturerad, ansvarstagande och analytiskt lagd och har en stor vilja att förändra och förbättra rutiner och processer internt. Då arbetet bedrivs i nära samarbete med övriga grupper inom Scania Sverige och moderbolaget Scania CV AB är det viktigt att du har lätt att samarbeta med andra och att du trivs i en verksamhet med många kontaktytor.

För att trivas hos oss är du en person som är drivande, engagerad och ödmjuk. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift och har goda Excel kunskaper. Erfarenhet av HFM och/eller Dynamics (Axapta) är meriterande.

Välkommen med din ansökan
I denna rekrytering samarbetar Scania med Clarify. Vi ser fram emot din ansökan snarast då urval och intervjuer sker löpande. Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt. Har du frågor om tjänsten kontakta gärna Erika Lantz Paulsen 070-332 89 98 på Clarify.
+ Läs mer om jobbet
Sista ansökningsdag
5 nov
Anställning
Tillsvidareanställd
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Yrkesområde
Ekonomi