Trafikverket · Publicerad 22 maj 2019

Som en av landets största beställare är vårt uppdrag att bidra till en ökad produktivitet och innovationsgrad i anläggningsbranschen och bidra till samhällsutvecklingen. Investering är ett av Trafikverkets fem verksamhetsområden och ansvarar för ca 1500 investerings- och reinvesteringsprojekt för både väg och järnväg. Investering har drygt 900 medarbetare i hela landet och omsätter cirka 15 miljarder kronor per år.
Vill du arbeta som samhällsutvecklare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. För oss är det viktigt med en gemensam kultur som präglas av våra värderingar: pålitliga, engagerade och modiga. Vi jobbar tillsammans mot vår vision: alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.

Arbetsuppgifter
Trafikverkets projektportal har ca 4700 aktiva Investerings- och Underhållsprojekt och ca 20 000 enskilda användare. Systemet är ett verksamhetskritiskt system och i drift 00-24. Portalen omfattar styrning och stöd för verksamhetsområdena Underhåll, Investering, Stora projekt och IKT samt intressenter Planering, Trafikledning och Inköp o Logistik. Portalen utgör vår samarbetsyta för beställare och leverantörer (konsulter och entreprenörer). Nu söker vi en Förvaltare som ska arbeta med styrning och ledning av förvaltningen av Trafikverkets Projektportal

Arbetsuppgifterna är bl a:
  • Verksamhetsplanering och upprätta förvaltningsplan
  • Budget, prognos och uppföljning av ingående delar
  • Ledning av team om ca 20 personer spridda geografiskt
  • Hantering och prioritering av förbättringsförslag i tex. C2
  • Verksamhetsnära kravhantering och samarbete med tekniknära förvaltning
  • Kommunikation med användargrupper, styrgrupp och ledningsgrupper
  • Ansvar och styrning av användarstöd
  • Avrop och upphandling av leverantörer och konsulter
  • Avtalshantering och kontraktsuppföljning
Kvalifikationer
Vi söker dig som
  • har en universitets- eller högskoleutbildning om minst 180hp (120p) med inriktning mot väg- och vatten eller kvalitet, eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
  • har flera års erfarenhet av ledarskap, antingen som linjechef, arbetsledare, uppdragsledare eller projektledare
  • erfarenhet av förvaltning och verksamhetsutveckling i myndigheter eller stor organisation
  • erfarenhet av hantering av verksamhetskritiska system
  • goda kunskaper om systemsamband och etablerade IT-processer
  • har erfarenhet av förvaltning av applikationer i SharePoint.
Det är meriterande om du har erfarenhet av projektverksamhet i anläggningsbranschen.

Som person är du en lyhörd, effektiv och samarbetsvillig problemlösare. Vi ser att du trivs i den kommunikativa rollen då tjänsterna innebär mycket kontakter, både internt och externt. Du är ansvarsfull och förtroendeingivande i din roll som ledare, och har ett kommunikativt och relationsskapande ledarskap. Du är en analytisk problemlösare med goda kunskaper av att uttrycka dig i det svenska språket, i både tal och skrift.

Ansökan
Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket.

Ansök senast
Din ansökan ska ha kommit in till Trafikverket senast den 2019-06-04

Upplysningar

Rekryterande chef Charlotte Felix
0101232237

SACO Lennart Askling
0101231508

SEKO Anna Carlsson
0101236055

ST Airi Larsson
0101236243
+ Läs mer om jobbet

Inga fler liknande jobb tillgängliga