Ogunsen Executive Search · Publicerad 6 dec

AMF ligger mitt i centrala Stockholm och vi är idag cirka 350 medarbetare. Med fyra miljoner kunder och ett förvaltat kapital på mer än 600 miljarder kronor, har vi ett stort samhällsansvar, och är en av de största aktörerna på den svenska pensionsmarknaden. Vårt uppdrag är att ge våra kunder en så hög och trygg pension som möjligt. Och vi har alltid kundens bästa för ögonen. Vi ägs av fack och arbetsgivare tillsammans - och de har inget intresse av att själva ta del av vinsten. Därför går den oavkortat till våra kunder.

Vår vision är att bli bäst i Sverige på pensionen från jobbet. Vi drivs av ett stort engagemang för våra kunder och en stolthet för vårt uppdrag. Och vi lever enligt våra värdeord; enkel, trygg och mänsklig. Därför tycker vi att det är viktigt att visa varandra respekt och öppenhet på jobbet. Vi jobbar också för ett tydligt ledarskap, jämlikhet och mångfald genom rätten att få vara sig själv. Vi vill att alla ska känna arbetsglädje och trivas hos oss.

Pensionsbranschen ställer om till en snabbare omvärld där kundvärde är avgörande för att fortsätta vara aktör på marknaden. Kundernas behov och beteenden förändras snabbt. Med ansvar och transparens i fokus driver vi förändring och en ambition om Sveriges bästa tjänstepension.

Avdelningen Kundmöte har i uppdrag att ge service till våra kunder och att bidra till utveckling av ett erbjudande som skapar värde för våra kunder. Detta ska ske genom en sammanhållen service, ökad digitalisering och ökad samverkan med externa aktörer. Avdelningen Kundmöte ska öka medvetenhet om kundens tjänstepension hos AMF för att kunden ska kunna göra medvetna val. Vi ställer nu om vår organisations arbetssätt och kompetens för att bli snabbare, med effektiva och ha roligare, allt i syfte att kunna leverera värde till våra 4 miljoner kunder.

Ansvar Kompetenschef Kund
Som Kompetenschef för Kund ansvarar du för att avdelningens kompetenscenter bemannar tvärfunktionella team inom verksamhetsområdena Kunderbjudande, Kunddialog/CRM och Kundmöte. Du ska även säkerställa att uppdrag utanför avdelningen bemannas för att säkra kundperspektiv och kundvärde. I Kompetenscentret har du personalansvar för Agila Produktägare, UX designers, Kundmötesspecialister, Innehållsproducenter och Projektledare. Alla ska kunna applicera ett kundorienterat arbetssätt utifrån sin kompetens och de uppdrag/team de agerar inom. I vår omställning går vi mot ett designdrivet och agilt arbetssätt för att skapa kundvärde. Detta är delvis nya arbetssätt i organisationen vilket innebär att du som Kompetenschef kommer att fylla en viktig funktion i att implementera dessa inom kompetenscentret samt bidra till att öka förståelsen för de nya arbetssätten i den övriga organisationen.

Rollen
Som Kompetenschef Kund blir din uppgift att säkerställa att vi har rätt kompetens och resurser för att möta organisationens behov. Du ansvarar för att tvärfunktionella team och uppdrag är bemannade samt att alla medarbetare har ett kundorienterat arbetssätt och samverkar för att möjliggöra en sammanhållen kundupplevelse. Din uppgift är att säkerställa att dina intressenter i organisationen är nöjda med bemanning och leveranser. Du jobbar aktivt med medarbetarutveckling och får en viktig roll i informationsspridning och att processer och rutiner efterlevs. Du kommer i perioder även att arbeta operativt med bland annat vårt kundvärdeserbjudande och erbjudandeutveckling.

Du har personalansvar för medarbetarna inom gruppen, rapporterar till chef för avdelningen Kundmöte och ingår i avdelningens ledningsgrupp - som tillsammans arbetar för att takta AMF:s uppdrag och strategi.

Din bakgrund
Vi söker dig med relevant akademisk examen och flerårig erfarenhet av att ha arbetat som UX- eller tjänstedesigner. Du har chefserfarenhet, gärna i en roll som Kompetenschef för UX-/Tjänstedesign, och vana av att coacha andra och situationsanpassa ditt ledarskap. Du vill nu bredda ditt ledarskap. Du har arbetat i en agil organisation och vi ser gärna att du har praktisk erfarenhet från en agil transformationsresa. Du har även erfarenhet av arbete med kundvärdesdriven tjänste- eller erbjudandeutveckling. I dina tidigare roller har du jobbat med olika intressenter, har metodik för detta och är van vid att väga samman olika intressenters behov. Erfarenhet från reglerad verksamhet är meriterande då det ökar möjligheten att stötta organisationen i sådana frågor.

Du är en person med stort människointresse som ser medarbetare och kollegors olikheter och potential - allt för att skapa ett värde för kunden. Som person är du värderingsdriven och skapar en aktiv feedback-kultur med utgångspunkt i att göra andra bättre och hitta rätt vägar för medarbetares utveckling. Du är affärsdriven, uppskattar att jobba i en miljö med hög puls och har förmåga att stötta medarbetare i en sådan miljö. Vidare är du prestigelös, modig, har lätt för att samarbeta och delar gärna med dig av dina kunskaper.

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar AMF Pension med Ogunsen Executive Search. Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta Research konsult Christina Singelman på 073-421 79 87.

Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt.
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Ogunsen erbjuder Executive Search samt rekrytering av affärskritisk nyckelkompetens. Utöver rekrytering erbjuder vi även tjänster inom Interim Management samt Teamutveckling.

Ogunsen grundades 2008 och ingår i den börsnoterade koncernen SJR in Scandinavia AB (etablerat 1993).

Adress: Humlegårdsgatan 20, 4tr. 114 46 Stockholm

Telefon: 08-410 252 80 E-post: info@ogunsen.se
+ Läs mer om företaget

Inga fler liknande jobb tillgängliga