Post- och telestyrelsen · Publicerad 11 okt 2019

Vill du vara med och skapa goda förutsättningar för framtidssäkra och behovsanpassade leveranser av skriftliga meddelanden och paket? Då kan det vara dig vi söker till vår enhet för postfrågor. Just nu söker vi en driven, lösningsorienterad och erfaren jurist som är beredd att arbeta brett med enhetens frågor.

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

Vad ska jag arbeta med?
Som jurist inom enheten för postfrågor är du med och skapar förutsättningar för dagens och framtidens brev- och paketleveranser. Det gör du genom att tillämpa och komma med förslag på förändringar i regelverket, medverka i att ta fram föreskrifter och allmänna råd, skriva beslut om postoperatörernas tillståndsvillkor, utfärda och återkalla tillstånd samt bistå vid analyser av konsekvenser för samhället vid förändringar i regelverket.

Du kommer även ansvara för att planera, genomföra och följa upp olika tillsynsinsatser samt bistå med juridiska analyser inom enhetens och avdelningens ansvarsområden, t.ex. genom att omhänderta frågor från operatörer och allmänhet, skriva rapporter samt besvara remisser och beredningar.

Arbetet innebär att du ibland leder eller deltar i projekt eller arbetsgrupper i arbete med olika utredningar och regeringsuppdrag. Du samverkar och har externa kontakter med regeringskansliet och andra myndigheter, branschföreträdare samt organisationer. Du medverkar och representerar PTS i nationella och internationella sammanhang. Utöver detta deltar du i övriga arbetsuppgifter på avdelningen och enheten.

Vem söker vi?
Vi söker dig med juris kandidat- eller juristexamen och som har minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete. Du är van vid att självständigt driva, planera och genomföra projekt samt att skriva och presentera underlag och rapporter. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.

Det är meriterande om du har genomfört kurser på högskolenivå inom statskunskap, ekonomi eller andra samhällsvetenskapliga områden. Likaså om du har erfarenhet av myndighetsutövning samt erfarenhet av arbete inom EU-rätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och för att trivas i rollen är det viktigt att du har driv och initiativkraft. Du har förmåga att se sakfrågor ur ett helhetsperspektiv och är lösningsorienterad. Då du har många samarbetsytor såväl internt som externt är det viktigt att du har väl utvecklad samarbetsförmåga.

Var på PTS ska jag jobba?
Digitaliseringen i samhället medför ändrade konsumtionsvanor och beteendemönster hos både konsumenter och företag. Denna utveckling påverkar också i allra högsta grad även brev- och paketmarknaden. Mitt i den verkligheten befinner sig PTS och digitaliseringsavdelningen. Avdelningen ansvarar bland annat för PTS arbete med att skapa goda förutsättningar för aktörerna på postmarknaden och användarna av posttjänster.

Vid enheten för postfrågor hanteras bland annat utredningar inom postområdet, bevakning och tillsyn av en fungerande posttjänst för konsumenter och företag, ekonomisk tillsyn, tillstånd och tillståndsvillkor för postoperatörer samt internationellt arbete inom postområdet.

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra anställda mår bra och har förutsättningar att prestera goda arbetsresultat. Vi satsar på intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning i enlighet med bestämmelser i Säkerhetsskyddslagen.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 27 oktober 2019. Dnr. 19-11567.

För mer information kontakta enhetschef Emma Maraschin på tel. 08-678 56 74 eller HR-specialist Johan Gustavsson på tel. 08-678 58 11. Fackliga kontaktpersoner nås på saco@pts.se och st@pts.se.
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
På PTS får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är cirka 300 medarbetare som verkar i en innovativ och kreativ miljö med spännande och komplexa uppgifter som präglas av den snabba teknikutvecklingen.
+ Läs mer om företaget
Sista ansökningsdag
27 okt 2019
Anställning
Tillsvidareanställd
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1

Inga fler jobb från Post- och telestyrelsen tillgängliga

Inga fler liknande jobb tillgängliga