Schibsted Sales and Inventory · Publicerad 6 dec

Som AdMarket & Programmatic Specialist för Schibsted Sales & Inventory går du in i en nyckelroll när en av världens mest innovativa mediekoncerner tar nästa steg i automatiserad handel.

Rollen innebär att du kommer att arbeta med AdMarket - Schibsted self-serve plattform och Schibsteds programmatiska erbjudande. Huvuduppgiften för denna roll är att säkerställa att köpupplevelsen - oavsett köpsätt är av absolut världsklass.

Rollen kommer att bestå av flera delar där du bland annat i tätt samarbete med Commercial Product Manager ser till att de produkter vi erbjuder köparna är marknadsledande & tillfredsställer kunderna. En viktig del kommer att vara att lyssna in marknadens behov och säkerställa att dessa fångas upp och omsätts till produktutveckling.

Du kommer att vara Schibsted ambassadör när det kommer till automatiserad handel. Med målet att etablera AdMarket på den svenska marknaden och att vidareutveckla vår programmatiska affär.

Arbetsuppgiter & ansvarsområden:
  • Bidra till att vi når annonsavdelningens totala säljmål & andra KPI:er kopplat till respektive köpsätt.
  • Hantera den dagliga kommunikationen och relationen med annonsörer/mediabyråer/tradingdeskar & andra aktörer som köper Schibsted automatiserat via AdMarket eller programmatiskt.
  • Följa upp och rekommendera olika typer av produkter och användningsområden.
  • Bidra till att coacha säljarna internt och externt för att på bästa sätt driva vår automatiserade affär framåt. Företrädesvis genom sambesök.
  • Koordinera affärer mellan säljare och kunder.
  • Hålla utbildningar och workshops internt och externt för att driva på affärsutveckling
  • Utveckla och var med och leda annonsavdelningens talan kring automatiserade köp i lämpliga forum.
  • Vara aktiv i omvärldsbevakningen och se till att Schibsted ligger i framkant när det kommer till automatisering och att vi fokuserar på rätt produkter i annonsutvecklingen framåt.
  • Vara Schibsted ambassadör i frågor rörande automatiserade köp på annonsmarknaden.
  • Ansvara för vår externa kommunikation tillsammans med Commercial Product Manager - Self Serve.
Du rapporterar till Commercial Product Manager AdMarket & Programmatic.

Vi söker dig som har minst 3 års erfarenhet av programmatiska köp. Viktigt i denna roll är att du har kunskaper och aktivt har jobbat i någon av följande system, Adform, DBM eller Appnexus. Erfarenhet av mer än ett system är meriterande men inte ett krav. Du har ett väl etablerat nätverk bland de största mediebyråerna.

Som person har du:
  • Ett stort intresse för marknadsföring, teknik och media
  • Mycket god samarbetsförmåga och social kompetens
  • Förmåga att arbeta självständigt, ta egna initiativ och vara drivande i ditt arbete
  • Ett mål- och resultatinriktat fokus
  • Ett analytiskt kunnande och förståelse
  • Ett strukturerat arbetssätt som stöttar avdelningen i dess målarbete
Nyfikenhet och viljan att utvecklas är den viktigaste egenskapen. Utvecklingen går snabbt och kräver ständigt att vi förbättrar och förändrar våra processer. Tillsammans ska vi forma framtidens annonsaffär.

Som en del av denna process kommer en bakgrundskontroll göras på slutkandidat.
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Schibsteds Sales & Inventory (SSI) är Schibsted Sveriges organisation för annonsaffären och representerar alla bolag i Schibsted Sverige med en primär annonsaffär. Vi sätter kunden i fokus på ett sätt som är nytt, annorlunda, relevant och modigt.

SSI representerar några av Sveriges starkaste varumärken som Aftonbladet, Klart, Tv.nu, SvD, Blocket och Omni.
+ Läs mer om företaget
Sista ansökningsdag
31 dec
Anställning
Tillsvidareanställd
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Yrkesområde
Marknadsföring

Inga fler liknande jobb tillgängliga