Schibsted Sales and Inventory · Publicerad 9 okt

Vill du arbeta med insikter kopplat till kommunikationseffekter och marknadsföring? Har du en bakgrund inom Ad ops från publicist, annonsör eller mediebyrå och ett intresse för medieanalys? Vi söker nu en Insight Specialist med ansvar för effektmätningar till vårt Insight team.

I rollen som Insight Specialist med ansvar för effektmätningar kommer du ha en central roll och arbeta nära Schibsteds försäljningsorganisationen där du har ett helhetsansvar för att boka in, planera och följa upp effektmätningar av digitala kampanjer som rullar i Schibsted nätverk. Du kommer vara delaktig i att utveckla arbetsrutiner och -process kring våra effektmätningarna och däri även bidrar till förbättringsförslag för att effektivisera och driva arbetet framåt.

Rollen är ett vikariat som sträcker sig till nästa höst.

Du kommer att tillhöra ett positivt och engagerat team med hög servicekänsla som stöttar varandra och övriga kollegor i organisationen. Vi erbjuder en tjänst med bra utvecklingsmöjligheter där du har chans att bygga upp din yrkeserfarenhet och skaffa dig goda kunskaper inom mediaanalys. Hos oss kommer du att arbeta med flera av Sveriges absolut starkaste varumärken. Aftonbladet, Blocket, Klart.se, Omni och SvD.

Vi tror att du i grunden har ett starkt intresse för analys kopplat till digitala medier och annonsförsäljning och att du är nyfiken och vill bygga din yrkeserfarenhet genom aktivt lärande.

I rollen förväntas du att:
  • Stötta Schibsted Sveriges annonsprodukt- och försäljningsorganisation gällande effektmätningar av digitala kampanjer.
  • Bidra till att Schibsted når Schibsted Sveriges annonsprodukt- och försäljningsorganisation totala säljmål
  • Delta i produkt och annonsavdelningens möten och andra obligatoriska aktiviteter
  • Skapa goda relationer med mediaköpare i branschen

  • Bidra till att utveckla processer, produkter och försäljning i samarbete med övriga teamet


Vi söker dig med en relevant akademisk eller eftergymnasial inom ekonomi/marknadsföring eller likvärdigt. Vi ser att du har erfarenhet från publicist, annonsör eller mediebyrå där du arbetat inom ad operation. Goda kunskaper och förståelse för hur ad operation verksamheten fungera och praktisk erfarenhet av de system som används i verksamheten så som tex Appnexus, OperativeOne och Salesforce kommer att vara viktigt att ha med sig in i rollen som Mätningsansvarig. Kunskap om annonsteknik, HTML, 3e parts taggar är en fördel.

Rollen kräver att du har lätt för att sätta dig in i olika system och nya arbetsprocesser då arbetet utförs i flertalet system och vi samarbetar med ett flertal externa undersökningsföretag så som Nepa, Inizio och RAM.

Din attityd och inställning är lika viktiga som formella kvalifikationer. Du behärskar Excel, Keynote/PowerPoint eller liknande verktyg mycket väl. Det är meriterande om du är bekväm med ett eller flera av de verktyg som används på mediemarknaden exempelvis Sesame/Orvesto, RM.

Vem är du och vad som krävs för att lyckas i rollen


  • Är ansvarstagande, noggrann och tydlig i din kommunikation

  • Kan arbeta strukturerat och hålla deadlines

  • Har förmåga att arbeta självständigt likväl som i grupp

  • Har lätt för att sätta dig in i nya arbetsuppgifter

  • Proaktiv och bidrar på eget initiativ till att förbättra/optimera arbetsprocesser

  • Stresstålig och gilla ett högt tempo


För att trivas ser vi att du behöver vara driven, utåtriktad, nyfiken och trivas i en miljö i ständig förändring. Det är viktigt att du har lätt för att skapa kontakt med andra människor, att du är prestigelös och har en hög servicekänsla.

Som en del av denna process kommer vi att göra en bakgrundskontroll på slutkandidat.
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Schibsteds Sales & Inventory (SSI) är Schibsted Sveriges organisation för annonsaffären och representerar alla bolag i Schibsted Sverige med en primär annonsaffär. Vi sätter kunden i fokus på ett sätt som är nytt, annorlunda, relevant och modigt.

SSI representerar några av Sveriges starkaste varumärken som Aftonbladet, Klart, Tv.nu, SvD, Blocket och Omni.
+ Läs mer om företaget
Sista ansökningsdag
31 okt
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Yrkesområde
Marknadsföring
Underkategori
PR & Kommunikation

Inga fler liknande jobb tillgängliga