Schibsted Sales and Inventory · Publicerad 15 okt

Är du analytisk, nyfiken och intresserad av att arbeta med att skapa insikter kopplat till kommunikationseffekter och marknadsföring? Då kan detta vara en roll för dig!

Vi erbjuder en möjlighet att arbeta med analys och insikter i ett brett spektrum i en dynamisk miljö. I rollen som Insight Specialist kommer du att arbeta med att ta fram insiktsdrivna analyser baserade på data från kampanj/effektmätningar, konsument-, varumärkes- och branschundersökningar samt beteende- och målgruppsdata. Ett stort fokus läggs på att genomföra och presentera analyser på ett tydligt och inspirerande sätt både internt och externt. Hos oss kommer du att arbeta med flera av Sveriges absolut starkaste varumärken. Aftonbladet, Blocket, Klart.se, Omni och SvD.

Schibsted Insight är idag ett team bestående av 8 medarbetare och en del av Schibsted Sveriges annonsprodukt- och försäljningsorganisation (SSI) med över 200 medarbetare. Vi sitter i Schibsted-huset på Kungsbron i centrala Stockholm. Du kommer att tillhöra ett positivt och engagerat team med hög servicekänsla som stöttar varandra och övriga kollegor i organisationen.

Arbetsuppgifter

Du har förmågan att inspirera och utmana kollegor och kunder med insikter och kommunikationseffekter i syfte att driva affären framåt, detta innebär att:
  • Stötta Schibsted Sveriges annonsprodukt- och försäljningsorganisation gällande annonsörers digitala marknadsföringsstrategier
  • Skapa nya insikter och initiera projekt inom olika områden (media, branscher, målgrupper, produkter - samt utifrån kunders behov, branding, konvertering, etc) som bidrar till insiktsdrivenförsäljning
  • Hantera/sammanställa data från olika källor och omvandla siffror till insikter
  • Paketera insikter på ett pedagogiskt och tilltalande sätt samt presentera dem på ett tydligt och inspirerande sätt både internt och externt för att hjälpa våra kunder att driva sina affärer framåt
Du förväntas:
  • Bidra till att Schibsted når annonsavdelningens totala säljmål
  • Delta i produkt och annonsavdelningens möten och andra obligatoriska aktiviteter
  • Skapa goda relationer med mediaköpare i branschen 

  • Bidra till att utveckla processer, produkter och försäljning i samarbete med övriga teamet
Vem är du och vad som krävs för att lyckas i rollen

Du har förmåga att med hjälp av analys och insikter skapa ny kunskap och lära ut den till andra. Att kunna initiera ett insiktsarbete från början till slut, att ha förmågan att ta ett helhetsgrepp när det kommer till analys och mätningar, är en väsentlig del i rollen som Insight Specialist.

För att trivas ser vi att du behöver vara driven, utåtriktad, nyfiken och trivas i en miljö i ständig förändring. Det är viktigt att ha lätt för att skapa kontakt med andra människor och att vara bekväm att prata inför större grupper. Därtill är det även viktigt i den här rollen att vara prestigelös och ha en hög servicekänsla.

Om du är en person som är bra på att ta egna initiativ utan att för den delen helt köra ett eget race, har du goda förutsättningar för att komma till rätta hos oss och lyckas i din roll.

Vi söker dig med en relevant kandidatexamen inom ekonomi/marknadsföring eller likvärdigt, och som har ett stort intresse för analys, kommunikation, marknadsföring, media och tech. Vi ser gärna att du läst någon form av statistik på högskolenivå.

Du har ett par års erfarenhet av analys inom försäljning/marknad/media/research. Det är en fördel om du erfarenhet från mediebyrå eller en analysavdelning inom mediebranschen.

Din attityd och inställning är lika viktiga som formella kvalifikationer. Du behärskar Excel, Keynote/PowerPoint eller liknande verktyg mycket väl. Du är meriterande om du är bekväm med ett eller flera av de verktyg som används på mediemarknaden exempelvis Orvesto, RM, Netigate, Cint, Tableau.
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Schibsteds Sales & Inventory (SSI) är Schibsted Sveriges organisation för annonsaffären och representerar alla bolag i Schibsted Sverige med en primär annonsaffär. Vi sätter kunden i fokus på ett sätt som är nytt, annorlunda, relevant och modigt.

SSI representerar några av Sveriges starkaste varumärken som Aftonbladet, Klart, Tv.nu, SvD, Blocket och Omni.
+ Läs mer om företaget

Inga fler liknande jobb tillgängliga