Schibsted · Publicerad 24 nov 2021

Schibsted Brand Studio är Schibsted Marketing Services avdelning för skräddarsydda lösningar för våra annonsörer. Vårt kreativa erbjudande innefattar produktion och distribution av text, video, bild, ljud, smarta integreringar och mycket mer. Våra kampanjer syns på Aftonbladet, SvD, Omni, Klart, tv.nu, Blocket och Godare - Sveriges nya tv-kanal för alla som älskar mat!

Brand Studio växer kraftigt, och vi tar nu nästa kliv för att leverera marknadens bästa, nytänkande och innovativa helhetslösningar för våra kunder - och vässa vårt prisvinnande innehåll än mer. Vill du vara med på vår fortsatta framgångsresa?

Rollen som Data Analyst handlar om att ansvara för kampanj- och effektmätning av Brand Studios produkter. Så om du vill du vara med och optimera, utveckla och skapa marknadens bästa rapportering för skräddarsydda annonsprodukter, då är det här jobbet för dig!

Dina arbetsuppgifter och ditt ansvar

I arbetet som Data Analyst i Schibsted Brand Studio är uppgifterna varierande och sträcker sig från att driva frågan om teknisk implementering av tracking på våra sajter, till att arbeta proaktivt för att skapa marknadens bästa rapportering för skräddarsydda produkter. Du har sannolikt en unik blandning av en data scientist och marknadsanalytiker då rollen kommer att ha uppgifter som spänner över båda dessa områden.

Förutom vår befintliga Data Analyst och de andra kollegorna i Brand Studio, kommer du att jobba nära vår systerorganisation Partnerstudion i Norge för att tillsammans vidareutveckla och driva effekt- och kampanjrapportering för content marketing. Du kommer också att arbeta tätt med Schibsted Marketing Services Insight-avdelning för att möjliggöra och säkerställa att vi bevisar effekten av Brand Studios produkter på bästa sätt. Du ingår i vårt Business Development-team och kommer att rapportera till Head of Business Development Brand Studio.

På Brand Studio uppstår ofta nya spännande utmaningar. Som Data Analyst arbetar man därför lösningsorienterat och man får i sin roll möjlighet att tänka såväl nytt som att hålla sig uppdaterad inom data/mätmöjligheter. Du får även en nyckelroll i arbetet med att bevisa effekten av Brand Studios annonsprodukter tillsammans med andra nyckelfunktioner.

Vem är du?

För att lyckas i den här rollen söker vi dig som har följande:
  • Du har en akademisk bakgrund, troligtvis inom media/kommunikation, data/it, ingenjör eller liknande
  • Du minst 2 års erfarenhet som Data Analyst, Business Scientist, Market Analyst, Data Engineer eller liknande
  • Du har praktisk erfarenhet av att ha jobbat med att bearbeta och visualisera stora datamängder på ett lättillgängligt sätt
  • Meriterande att tidigare jobbat inom mediebranschen
  • Programmeringskunskap inom SQL är ett krav (vi använder Snowflake)
  • Programmeringskunskap inom Python eller R är meriterande
  • Kunskap inom BI/visualiseringsprogram (Tableau är meriterande)
Vilka är vi?

Schibsted Brand Studio är den del av Schibsted Marketing Services (SMS) där vi samlat en rad specialistkompetenser inom Schibsted annonsförsäljningsorganisation. Vårt mål är att identifiera, skapa, paketera och producera skräddarsydda annonslösningar som ger vår kunder bästa möjliga marknadsföringseffekt. I nuläget är vi närmare 30 personer I Brand Studio som brinner för skräddarsydda lösningar på Schibsteds sajter. Vi ansvarar för produkter och försäljning av exempelvis nativeannonsering, videoproduktioner, branded content-lösningar och integrationer i alla kanaler. Våra varumärken vi jobbar med är Aftonbladet, SvD, Omni, Blocket, Klart, TV.nu och vår tv-kanal Godare. Vårt fokus är alltid att skapa lösningar som både användarna och kunderna älskar!

Så vad erbjuder vi och varför ska du välja oss?

Hos oss får du arbeta med inspirerande kollegor i en av Sveriges största mediekoncern, med goda möjligheter till personlig utveckling. Att jobba på ett ledande mediehus innebär att du får vara del av ett pulserande nyhetstempo, drivna start-ups och bolag med ledande positioner inom sin bransch. Vi älskar också vad vi gör och vi tror starkt på vår vision - "The number one choice for advertisers in the Nordics". Du kommer att få stora möjligheter att växa och utvecklas, vi är en organisation som är nyfikna och älskar nya idéer.

Vi har bra förmåner såsom: härliga medarbetare, mobiltelefon, Apple laptop, friskvårdsbidrag, Learning Lab för utbildning och kompetensutveckling, Vi älskar också vad vi gör och vi tror starkt på vår vision - Empowering people in their daily life.

Välkommen med din ansökan - redan idag!

Vid frågor eller funderingar, vänligen kontakta Karin Schmidt, Head of Business Development Schibsted Brand Studio, per mail: karin.schmidt@schibsted.com
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and more than 5,000 employees. Millions of people interact with our companies every day through our leading online marketplaces such as FINN, Blocket, and Oikotie; world-class media houses including Aftenposten, VG, and Aftonbladet; and smart digital services such as Lendo. We also help new promising businesses grow. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change. At our best, we are a fearless force for change in a society built on trust and transparency.
+ Läs mer om företaget
Sista ansökningsdag
15 dec 2021
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Yrkesområde
Data & IT

Inga fler liknande jobb tillgängliga