Schibsted · Publicerad 5 feb 2021

Schibsted är Nordens ledande digitala mediekoncern och vi har ett stort fokus på den digitalisering som sker i samhället. Vi vill förse våra användare med högkvalitativa journalistiska produkter och användarvänliga digitala tjänster som lever upp till vår mission "Empowering people in their daily life". På Schibsted är vi journalister, visionärer, entreprenörer och idéskapare. Vi gillar förändring och hoppas kunna göra världen lite bättre och livet lite enklare för våra användare, läsare och kunder.

Både idag och i framtiden.

Schibsted Marketing Services (SMS) är ett centralt bolag inom Schibsted Sverige där vi har samlat annonsaffären för Schibstedbolagen (Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni, Omni Ekonomi, Blocket, BytBil, Tv.nu, Klart, Godare)

I ett konstant föränderligt medielandskap spelar insikter, analys och hur man maximerar reklameffekt på medieköp en avgörande roll. Annonsmarknaden är mer fragmenterad än någonsin och konsumentens köpresa förändras ständigt i takt med att digitaliseringen utvecklas och nya beteenden etableras.

Till Schibsted Marketing Services söker vi nu en person som ska ansvara för vårt Insight-team. Teamets övergripande roll är att säkerställa att vi som säljorganisation ständigt arbetar med insiktsdriven försäljning med målsättningen att vara branschledande inom digital marknadsföring. Vi söker en person med starka ledaregenskaper som kan utveckla teamets kompetenser och ta teamet till nya höjder. Vi ser att du har en bred kunskap om hur digitaliseringen påverkar en marknadschefs vardag och konsumentens "path to purchase".

Teamet jobbar med att ta fram olika typer av banbrytande konsument och medieinsikter som syftar till att ta vår annonsaffär till nya höjder. Det kan till exempel handla om insikter kring hur Corona påverkar konsumentbeteenden eller hur digitala nyhetsmedier driver till köp. En central uppgift är att mäta, analysera och presentera effektmätningar av annonsörers medieinvesteringar på Schibsteds sajter och tidningar. Målsättningen är att skapa morgondagens insikter idag!

Teamet som du ska leda består av sex ambitiösa och drivna medarbetare som i nära samarbete med våra kundansvariga arbetar med att förse våra kunder och mediebranschen med konsumentinsikter och analyser. Förutom kundansvariga i säljteamen jobbar vi också nära andra avdelningar på SMS samt våra kollegor på SMS Insight i Norge som vi utbyter kunskap och erfarenheter.

Rollen är baserad i Stockholm.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden:
  • Leda och utveckla SMS Insight-team som idag består av sex personer
  • Coacha och utveckla teamets kompetenser
  • Sätta mål och implementera plan för hur SMS Insight ska bli branschledande inom research och insiktsarbete
  • Säkerställa att analys,- och insiktsarbete levererar maximal kundnytta och är stöttande i att driva annonsaffären framåt
  • Säkerställa optimal insight-produktportfölj för att leverera på uppsatta mål där vi också står rustade för tekniska förändringar som kan påverka analys-, och insighterbjudandet
  • Samarbeta med externa partners och leverantörer
  • Skapa synlighet internt och externt för att bygga SMS Insight som varumärke
  • Vidareutveckla vår närvaro i olika typer av branschorgan så att vi fortsätter att vara Nordens ledande digitala mediehus
Så vem söker vi?

Jo, vi letar efter dig som:
  • Har många år av ledarskapserfarenheter
  • Har hög kommersiell förståelse med gedigen erfarenhet kring hur insikter och analys är drivande i att utveckla kunders affärer
  • Har kunskap om enkätmetodik / statistik på högskolenivå
  • Har mycket goda kunskaper om medielandskapet, dess utveckling samt digitala mediers roll för att växa varumärken och försäljning
  • Har kunskap om och som förstår vilka insikter annonsörer behöver för att utveckla sin affär
  • Är analytisk och strukturerad och som kan kombinera strategisk höjd med taktiskt genomförande med ett lösningsorienterat mindset
  • Lätt får med sig andra och kan bygga starka nätverk både internt och externt
  • Trivs med många parallella projekt och arbeta tvärfunktionellt
  • Troligen har en bakgrund från mediebyrå alternativt från kundsidan i liknande roll.
  • Har universitetsutbildning inom marknadsföring eller motsvarande
  • Behärskar de verktyg som används på mediemarknaden exempelvis Sesame/Orvesto, RM, MMS HotTop, digitala enkätverktyg tex Netigate
  • Behärskar Excel, Keynote/Google Slides eller liknande verktyg mycket väl
Vad kan du förvänta dig hos oss på SMS?

Att jobba på det ledande digitala mediehuset i Norden innebär att du får vara del av ett pulserande nyhetstempo, drivna start ups och bolag med ledande positioner inom sin bransch. Du kommer att bli kollega med kunniga och inspirerande människor som gör att ingen dag blir den andra lik. Du kommer att få ett fantastiskt nätverk på sajter och bolag som tillsammans når 8 av 10 svenskar - varje vecka.

Du kommer att få stora möjligheter att växa och utvecklas, vi är en organisation som är nyfikna och älskar nya idéer.

Nu är vi nyfikna på dig!

Välkommen med din ansökan - redan idag!
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Schibsted Marketing Services (SMS) är Schibsted 's säljorganisation i Sverige och Norge. I Sverige representerar vi Schibsted och alla de bolag som har en primär annonsaffär, nämligen Aftonbladet, Blocket, Klart.se, Omni, Omni Ekonomi, SvD och Tv.nu. SMSs vision är att skapa kundnytta och köpupplevelser i världsklass. Vår produktavdelning har branschledande kunskap inom content marketing, rörlig bild, print, mobilt och voice, samt den senaste annonstekniken.
+ Läs mer om företaget
Sista ansökningsdag
28 feb 2021
Omfattning
Heltid
Antal Tjänster
1
Yrkesområde
Marknadsföring

Inga fler liknande jobb tillgängliga