Trafikverket · Publicerad 22 sept

Vill du arbeta som samhällsutvecklare i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. För oss är det viktigt med en gemensam kultur som präglas av våra värderingar: pålitliga, engagerade och modiga. Vi jobbar tillsammans mot vår vision: alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.
Trafikverket bedriver en av landets mest komplexa och omfattande IT-verksamheter och ansvarar för flera samhällsviktiga IT-tjänster. Centrala funktionen IT har nyligen genomgått en stor förändring i syfte att centraliseras, renodlas och effektiviseras och numera är Trafikverkets IT-kompetens samlad i en flödesorganisation med både styr- och beställarförmåga. Organisationen har ett funktionellt ansvar för all IT i Trafikverket och består idag av drygt 900 medarbetare över hela landet. IT-organisationen bygger på Trafikverkets förvaltningsmodell och består av tre huvudområden, styrning, beställning och leverans, fördelat på fem avdelningar under IT-direktören.

Telefoni, då främst operativ telefoni inom väg och järnväg, hanteras av Telefoni och Radio sektionen.

Arbetsuppgifter
Som systemspecialist, telefoni kommer du att arbeta med:
  • Teknisk support tredje linjen för telefoniplattformarna och tillhörande stödsystem.
  • Felsökning/felavhjälpning och driftuppföljning.
  • Leverantörskontakter
  • Utveckling och anpassning av stödsystem.
  • Support och införande av nya stödsystem
  • Teknikanpassningar
  • Rapporter
  • Kundmöten.
Med placering i Stockholm kommer du att fokusera på Telefoni för vägtunnlar, men även vara en del i hela plattformen.

Du kommer även att hantera våra entreprenörer i fält för felavhjälpning och underhåll. Beredskap för hela telefoniplattformen kan bli aktuellt. Resor inom riket ingår som en del av tjänsten, ca 5-10 dagar per månad.

Kvalifikationer
Du har eftergymnasial utbildning inom IT/Telekom eller motsvarande kunskaper som vi bedömer som likvärdiga. Du ska ha kunskap om eller erfarenhet från Aastra (MX-One/CMG/Sollidus eCare), Interactive intelligence (CIC), Ascom dect och Polycom.

Goda kunskaper inom företagsväxel arkitektur med tillhörande stödsystem krävs. Även goda kunskaper i engelska är ett krav. Du har god erfarenhet av blandad IT-miljö (Windows/Linux) och SIP-baserade telefonilösningar.

Som person är du självgående, stresstålig och nyfiken på ny teknik. Du har god samarbetsförmåga och har förmågan att driva på dina frågor/projekt i mål inom utsatt tid. B-körkort är ett krav.

Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning är placerad i säkerhetsklass. Det innebär att registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.

Ansökan
Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket.

Ansök senast
Din ansökan ska ha kommit in till Trafikverket senast den 2016-10-12

Upplysningar

Sektionschef Kenth-Åke Lindberg
010-125 7759

Saco Kjell Israelsson
010-125 7225

ST Arne Gradin
010-125 7264

SEKO Sven-Gunnar Billman
010-125 7255
+ Läs mer om jobbet
Om företaget
Trafikverket ansvarar för den långsiktiga planeringen av vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. I vårt uppdrag ingår också att bygga, underhålla och sköta driften av statliga vägar och järnvägar. Vi är samhällsutvecklare som planerar för helheten och vi ska skapa förutsättningar för ett effektivt transportsystem med säkra och miljöanpassade transporter - alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt. Vi är cirka 6 500 medarbetare och huvudkontoret ligger i Borlänge.
+ Läs mer om företaget

Inga fler liknande jobb tillgängliga